Historia i praktiken: Statistik i samhället

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5LH112

Kod
5LH112
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Ekonomisk historia G2F, Historia G2F, Idé- och lärdomshistoria G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 oktober 2013
Ansvarig institution
Institutionen för idéhistoria

Behörighetskrav

90 hp varav minst 60 hp från Historikerprogrammet eller 60 hp ekonomisk historia, historia eller idé- och lärdomshistoria.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

• redogöra för utvecklingen av kvantitativa beskrivningar av samhället från 1750 till idag.

• redogöra för och diskutera några centrala statistiska begrepp och metoder.

• analysera och kritiskt diskutera kvantitativa uppgifter från skilda historiska sammanhang.

• analysera olika kulturella och samhälleliga effekter av kvantifiering.

• uppvisa analytisk och kommunikativ förmåga i tal och skrift.

Innehåll

Statistik om samhället har sedan 1800-talet haft mycket stor betydelse inom politik, ekonomi och vetenskap. Inte minst är kvantitativa mått avgörande då sådana områden binds samman. Tänk bara på betydelsen av tillväxttal, arbetslöshetssiffror eller rankingar av olika länders skolsystem i dagens samhällsdebatter. På kursen analyserar vi genom såväl historiska som samtida exempel hur sådan statistik kommer till och används. På så sätt ger kursen kritiska och historiska perspektiv på kvantifieringen, dess mening, makt och effekter i samhället. Kvantitativa resonemang är också grundläggande i historisk forskning. Enkla påståenden som ”det var vanligt”, ”ofta” eller ”ett återkommande drag” förutsätter sådana bedömningar. En god orientering kring kvantifiering är därför grundläggande för alla historiker. Kritiska perspektiv på statistik är inte minst nödvändiga för den som själv vill använda sig av kvantitativa metoder. Historiker är ofta beroende av uppgifter som kräver omsorgsfulla källkritiska överväganden. Sammantaget utvecklar du på kursen såväl din källkritiska förmåga som din förståelse av statistik som samhällsfenomen. En sådan statistisk ”läskunnighet” är inte bara viktig i historisk forskning utan mycket användbar inom alla former av samhällsanalys.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, deltagande i seminarier, samt handledning.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och deltagande i seminarierna. För betyget Godkänd krävs att de sammanvägda examinationsmomenten visar att kursens mål uppnåtts. För betyget VG krävs att en högre grad av självständigt tänkande och förmåga till kritisk analys uppnåtts.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin