Vetenskapliga metoder i kulturvård
Kursplan, Grundnivå, 5KV774
- Kod
- 5KV774
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kulturvård G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 21 oktober 2013
- Ansvarig institution
- Konstvetenskapliga institutionen
Allmänt
Kursen ingår i Byggnadsantikvarie- och Föremålsantikvarieprogrammen, 180 hp.
Behörighetskrav
60 hp kulturvård med successiv fördjupning inklusive Uppsats i kulturvård, 7,5 hp.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten
ha kunskap och förståelse för
- olika kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga metoders användbarhet i kulturvårdsrelaterad forskning och kunna redogöra för dessa,
visa färdighet och förmåga att
- självständigt och kritiskt bearbeta en vetenskaplig frågeställning,
- kunna planera en individuell studie inom området kulturvård med relevant källkritik, akribi och empirisk stoff, liksom att kommunicera denna väl i tal och skrift inom utsatt tid,
kunna värdera och förhålla sig till
- sina egna, såväl som andras värderingar och förhållningssätt till en forskningsuppgift.
Innehåll
Kursen syftar till att ge de studerande fördjupad kunskap om analytiska verktyg som är nödvändiga för att kunna förhålla sig vetenskapligt till planering och genomförande av ett examensarbete i kulturvård på kandidatnivå. Metoder som föremålsanalys, byggnadstekniska undersökningar, skadeinventering, teknisk dokumentation och arkivundersökningar som introducerats tidigare i utbildningen fördjupas här. Exempel på metoder som behandlas på fördjupat sätt är longitudinella undersökningar av mikroklimat i kulturhistoriska byggnader och dokumentations- och vårdproblematik vad gäller bemålade träföremål, där expertkompetens finns att tillgå. Under kursen ska studenterna utifrån en vetenskapsteoretisk förståelse formulera teoretiska och metodologiska utgångspunkter för ett självständigt examensarbete. Vetenskapligt forskningsarbete och det vetenskapliga skrivandet samt akribi presenteras och diskuteras i relation till planeringen av det kommande examensarbetet. De studerande förväntas utforma och presentera en preliminär disposition av examensarbetet, där innehåll redovisas. Genom att kursens innehåll kopplas till aktuella och pågående forskningsprojekt ges studenterna inblick i aktuella teoretiska och metodologiska frågor inom såväl naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga som humanistiska områdena.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Den studerande förväntas delta aktivt i seminarier och övningar. Seminarier och övningar är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom mindre skriftliga övningar samt ett större utvecklat skriftligt uppsats-pm där det ska framgå att studenten uppnått målen. Uppsats-pm presenteras och försvaras även muntligt.
Som betyg på hela kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1