Avancerade kvalitativa forskningsmetoder

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3PE118

Kod
3PE118
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Internationell hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 2 september 2014
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Universitetsexamen omfattande 180 hp inom medicin, sjukvård, nutrition eller andra områden av relevans för internationell hälsa. Sökande ska ha godkänd kurs i Forskningsmetoder i global hälsa vid Uppsala universitet eller liknande basal kurs i kvalitativ forskningsmetodik. Kunskaper i engelska motsvarande engelska B.

Mål

Kursens mål är att fördjupa studenternas förståelse av teoretiska och praktiska aspekter av kvalitativa metoder relevanta inom global folkhälsa. Efter genomgången kurs skall studenten kunna:



  • Särskilja teoretiska utgångspunkter och genomförande av de mest förekommande kvalitativa metoderna inom global folkhälsa; ’grounded theory’, etnografi och diskursanalys.
  • Analysera kvalitativa data och rapportera resultat inom traditionerna för de vanligaste kvalitativa forskningsmetoderna.
  • Föreslå och motivera användande av teorier i olika faser av kvalitativa studier.
  • Formulera strategier för att maximera kvalitet i transkulturella studier.
  • Föreslå och motivera sätt att höja forskares reflexivitet under forskningsprocessen.
  • Kritiskt granska trovärdighet, etik och överförbarhet i forskningsrapporter av kvalitativa studier.

Innehåll

Följande områden ingår i kursen:

  • Vetenskapsteoretiska utgångspunkter för kvalitativ forskning inom global folkhälsa.
  • Principer for planering, genomförande och värdering av ‘Grounded theory’, etnografi och diskursanalys.
  • Analytiska ansatser och formulering av resultat.
  • Användning av datorprogram i kvalitativ analys.
  • Användning och nytta av teorier.
  • Transkulturell forskning; möjligheter och utmaningar.
  • Reflexivitet genom forskningprocessen.
  • Trovärdighet, etik och överförbarhet.

Undervisning

Inlärandet utgörs av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier med uppgifter individuellt eller gruppvis. Uppgifterna innefattar analys av kvalitativa data. Seminarier omfattar såväl redovisning av genomförd analys av data som kritisk granskning av publicerade forskningsrapporter. Föreläsningarna är interaktiva och all undervisning sker på engelska. Deltagarnas aktiva medverkan är nödvändig då lärarna strävar efter att relatera till deltagarnas egen kunskap och erfarenheter.

Examination

Bedömningen baseras på:

  • En muntligt och/eller skriftligt redovisad analys av ett givet datamaterial utgående från en given forskningsfrågeställning.
  • En skriftlig tentamen.

All examination sker på engelska.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin