Kyrko- och missionsstudier E

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT418

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT418
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kyrko- och missionsstudier A2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 11 mars 2014
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan ingå i masterprogrammet religionsvetenskap, 120 högskolepoäng.

Kursen kan ingå i lärarprogrammet för student med kandidatexamen, med ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng i något humanistiskt eller samhällsvetenskapligt område, och avslutade studier motsvarande 40 poäng/ 60 högskolepoäng inom något religionsvetenskapligt område och som dessutom fullgjort Allmänt utbildningsområde III.

Behörighetskrav

Kyrko- och missionsstudier D1 och D2

Mål

Kursens mål är att ge fördjupade och specialiserade kunskaper och färdigheter inom kyrko- och missionsstudier. Kursen syftar till att ge studenten förmåga att tillämpa vetenskaplig teori och metod i en självständig analys av relevanta problemställningar. Kursen ger studenten en ingående kännedom om ledande forskning inom ämnesområdet . Den lägger stor vikt vid teoretisk medvetenhet och förmåga till självständig och kritisk analys. Genom kursen fördjupar studenten sin färdighet att självständigt skriva ett vetenskapligt arbete på hög nivå inom området kyrko- och missionsstudier.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • med hög grad av självständighet identifiera och formulera problem inom kyrko- och missionsstudier.
  • kritiskt analysera teorier inom kyrkohistoria, kyrkovetenskap och missionsvetenskap.
  • tillämpa relevanta metoder inom kyrko- och missionsstudier och självständigt författa och försvara en vetenskaplig uppsats som ger ett nytt bidrag till kunskap och forskning inom kyrkohistoria, kyrkovetenskap eller missionsvetenskap.
  • försvara respektive opponera på en uppsats, i enlighet med akademiskt vedertagna principer.
  • syntetisera religionsvetenskaplig kunskap och visa hur sådan kunskap kan vara relevant ur ett samhällsperspektiv.
  • delta i ett vetenskapligt samtal med ledande forskare inom ett av de forskningsämnen som ingår i ämnesområdet.

Innehåll

Alternativ A

En uppsats om 30 högskolepoäng inom kyrkohistoria, kyrkovetenskap eller missionsvetenskap.

Alternativ B

Kurser om totalt 15 högskolepoäng, samt en uppsats om 15 högskolepoäng i kyrkohistoria, kyrkovetenskap eller missionsvetenskap. Alternativet gäller endast för den som skrivit uppsats om 15 högskolepoäng på D2-nivå.

Kurserna kan väljas enligt någon av följande modeller:

I: Två tematiska kurser om 7,5 högskolepoäng vardera från de nedan listade.

I samråd med examinator kan en eller två kurser väljas från institutionens övriga utbud av kurser på avancerad nivå.

II: Kursen Pastoralteologisk påbyggnadskurs – Homiletik och liturgik i Svenska

kyrkan, 15 högskolepoäng.

I. Kyrka – rättvisa – religioner 2 / Church – Justice – Religions 2

Där ute och här hemma. Missionstanken i svenskt kyrko- och samfundsliv, 7,5 högskolepoäng (kyrkohistoria)

Genom det framväxande engagemanget för mission fick kyrkor och samfund i Sverige ett stort internationellt kontaktnät och de enskilda medlemmarna stor kunskap om tredje världen. Samtidigt hade man olika teorier om hur missionsarbetet skulle bedrivas och vara förankrat i den svenska kristenheten. Genom kursen får studenten i ett brett perspektiv fördjupade insikter i hur missionstanken växte fram i Sverige, och utifrån olika teologiska förutsättningar kommit att prägla kyrkolivet.

Kristi kropp har AIDS. Diskussionen om kyrkan som en solidarisk gemenskap, 7,5 högskolepoäng (kyrkovetenskap)

Undernäring, malaria och AIDS är alla pandemiska till sin karaktär och skördar miljontals offer. Kristna kyrkor drabbas lika väl som andra delar av samhället. Situationen reser en rad teologiska frågor inte bara om vad kyrkan gör utan också vad den är. En utgångspunkt för studiet av dessa frågor har varit framställningen i Nya Testamentet av kyrkan som Kristi kropp och om/hur man kan säga att Kristi kropp har AIDS när (med)lemmarna i kroppen drabbas. Här berörs frågor kring ecklesiologi och etik lika väl som studiet av kyrkan som diakonal gemenskap.

Sänd med Guds fred till världen: Mission som arbete för fred och rättvisa, 7,5 högskolepoäng (missionsvetenskap)

Under senare tid har det blivit vanligt att tala om kyrkans mission i termer av att vara sänd för att verka för fred, försoning och rättvisa. I kursen studeras några kristna fredsteologier liksom exempel på interreligiöst fredsarbete. Studenten får i kursen tillfälle att bearbeta frågeställningar om kristna förhållningssätt till våld och förtryck i olika tider och miljöer.

II: Kyrka – fromhet – samhälle 2 / Church – Spirituality – Society 2

Människors fromhet och drivkrafter. Kvinnor och män i kyrkans historia, 7,5 högskolepoäng (kyrkohistoria)

En människa förstås i sin tid och miljö, genom sitt kulturella och teologiska arv och sin personlighet. Genom systematiska personstudier är det möjligt att förstå en persons drivkrafter som aktör i t.ex. en kyrkohistorisk utveckling och hur personen påverkat sin samtid lokalt, regionalt, nationellt eller internationellt. I kursen läser studenten ett antal kyrkohistoriskt relevanta biografier.

Den himmelska kyrkan i den jordiska. Liturgisk ecklesiologi, 7,5 högskolepoäng (kyrkovetenskap)

Kristna kyrkor framställer gudstjänsten som himmelrikets förgård, nattvarden som himmelrikets måltid och dopet som en övergång från död till liv. I kursen studeras hur olika teologiska traditioner förbinder den himmelska och den jordiska kyrkan med varandra.

”Att ha nöd för…”: Studium av någon eller några personer med anknytning till kyrkoliv i Afrika, Asien eller Latinamerika, 7,5 högskolepoäng (missionsvetenskap)

Kursen fokuserar på biografin som genre och bearbetar frågor om källor och tolkning. Särskild vikt läggs vid genusperspektiv och postkoloniala perspektiv.

III: Kyrka – värld – sakrament 2 / Church – World – Sacrament 2

Stat och kyrka i konflikt och samverkan, 7,5 högskolepoäng (kyrkohistoria)

Relationerna mellan den kristna kyrkan och det omgivande samhället har varit olika under årtusendenas gång. Kursen vill ge fördjupade insikter i hur intressen och preferenser växlat.

Guds eget folk som leds av Anden. Pentekostala och katolska uppfattningar om kyrkan 7,5 högskolepoäng (kyrkovetenskap)

Pentekostala och karismatiska kyrkor och gemenskaper är de snabbast växande kristna rörelserna i världen. Det pågår en intensiv teologisk dialog mellan dessa och den kyrka som omsluter halva kristenheten, nämligen den romersk-katolska. I kursen studeras de kristna enhetssträvandena utifrån detta möte och med särskilt tonvikt på förståelsen av den helige Anden (pneumatologin).

Kyrkoliv i Afrika, Asien eller Latinamerika: studium av någon aspekt av kyrkolivet i valt land/region, 7,5 högskolepoäng (missionsvetenskap)

En viktig del av de missionsvetenskapliga forskningsuppgifterna utgörs av studier av teologi och kyrkoliv i Afrika, Asien och Latinamerika. I denna kurs väljer studenten en region och studerar såväl primärmaterial som vetenskapliga arbeten. I kursen får studenten fördjupade insikter i lokala teologier liksom i det växande forskningsfält som går under beteckningen ”interkulturell teologi”.

Undervisning

De studerande deltar i uppsatsseminarium samt i högre seminariet. Undervisningen sker dessutom genom individuell uppsatshandledning.

De tematiska litteraturkurserna kurserna inhämtas genom självstudier.

Under uppsatsskrivandet ges regelbunden handledning. Studenten har rätt till ett visst antal timmar för handledning och timantalet är relaterad till uppsatsens omfattning. Handledning ges bara under uppsatskursens gång. Om studenten omregistrerar sig på uppsatskurs och de tidigare timmarna för handledning är förbrukade ges inte nya timmar för handledning.

Examination

Uppsatsen ventileras preliminärt i uppsatsseminarium och därefter i slutgiltigt skick vid högre seminariet.

Examinationen av litteraturkurserna består i att tentera litteraturen inför examinator skriftligt och muntligt, genom till exempel populärvetenskaplig artikel, referat, Powerpointpresentation, recension, debattartikel eller muntlig tentamen (7,5 hp + 7,5 hp).

Övriga föreskrifter

För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Övergångsbestämmelser

Personer som läst denna kurs enligt äldre kursplan har möjlighet att tentera kursen enligt den kursplanen inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin