Historiska perspektiv på specialpedagogik

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE066

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE066
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Specialpedagogik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 11 mars 2015
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan också ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp.

Mål

Övergripande mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna kommunicera de uppnådda kunskaperna inom det specialpedagogiska området i tal såväl som i skrift.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas den studerande självständigt kunna

  • kritiskt granska och analysera relationen mellan specialpedagogisk verksamhet och förskolans/skolans utveckling utifrån ett verksamhets- och ett inkluderingsperspektiv
  • redogöra för kunskap om barn och elever i behov av särskilt stöd i ett historiskt perspektiv
  • analysera specialpedagogisk verksamhet utifrån ett historiskt perspektiv samt analysera möjligheter till sådana förändringsprocesser som krävs ur ett inkluderingsperspektiv
  • urskilja och diskutera exempel på hur vetenskapliga problem behandlas inom det specialpedagogiska forskningsfältet ur ett historiskt perspektiv

Innehåll

  • Relationen mellan specialpedagogisk verksamhet och förskolans/skolans utveckling
  • Specialpedagogisk verksamhet utifrån ett historiskt perspektiv
  • Vetenskapliga problem inom det specialpedagogiska forskningsfältet ur ett historiskt perspektiv
  • Specialpedagogisk verksamhet utifrån ett verksamhets- och inkluderingsperspektiv
  • Möjliga förändringsprocesser

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Seminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin