Fokus på IKT i språkundervisningen
Kursplan, Grundnivå, 9LF032
- Kod
- 9LF032
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, 1 januari 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till lärare i språk i grund- och gymnasieskolan och lärarstuderande med språk som inriktning.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens övergripande syfte är att den studerande utvecklar sina kunskaper om informations- och kommunikationsteknikens betydelse för språklärandet. Studenten ska vidare utveckla sin egen digitala kompetens och öka sin förmåga att använda och integrera IKT i språkundervisningen.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om betydelsen av IKT-utvecklingen för lärandeprocesser i skolan och för språkundervisningen
- relatera informationsteknologiska verktygs möjligheter till språkdidaktiska perspektiv
- visa förmåga att använda digitala verktyg för muntlig och skriftlig presentation
- visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera IKT-baserad undervisning
- reflektera över och diskutera frågor som rör etik och regelverk för användning av IKT i skolan.
Innehåll
Kursen sätter fokus på språklärande respektive -undervisning med hjälp av IKT. Stor vikt läggs på utveckling av lärarens digitala kompetens samt användning av modern informationsteknologi som ett didaktiskt redskap för att uppnå kommunikativa mål i språkundervisningen.
Kursen omfattar:
- teoribildning om digitalisering och dess betydelse för samhällsutveckling och utbildning
- nya ämnesdidaktiska perspektiv som rör nätbaserat lärande och IKT-baserad undervisning
- en orientering i sociala medier, personliga lärmiljöer, digitala verktyg och mobilt lärande, vilken relateras till språkundervisningens mål, innehåll och form
- muntlig och skriftlig presentation med digitalt stöd
- frågor som rör etik och regelverk för användning av IKT i skolan
- planering, genomförande och utvärdering av undervisning där IKT ingår som metod
- feedback och bedömning med hjälp av digitala verktyg.
Undervisning
Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels genom seminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisningsspråk är svenska.
Examination
Kursen examineras fortlöpande genom nätbaserade tillämpningsuppgifter, skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar, aktivt deltagande i seminarier och gruppdiskussioner samt redovisning av samlade kursprestationer. I examinationen ingår även redovisning av egenproducerat undervisningsmaterial.
Som betygsskala används U - VG.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.