Fokus på IKT i språkundervisningen

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 9LF032

Kod
9LF032
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, 1 januari 2016
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till lärare i språk i grund- och gymnasieskolan och lärarstuderande med språk som inriktning.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursens övergripande syfte är att den studerande utvecklar sina kunskaper om informations- och kommunikationsteknikens betydelse för språklärandet. Studenten ska vidare utveckla sin egen digitala kompetens och öka sin förmåga att använda och integrera IKT i språkundervisningen.

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskaper om betydelsen av IKT-utvecklingen för lärandeprocesser i skolan och för språkundervisningen
  • relatera informationsteknologiska verktygs möjligheter till språkdidaktiska perspektiv
  • visa förmåga att använda digitala verktyg för muntlig och skriftlig presentation
  • visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera IKT-baserad undervisning
  • reflektera över och diskutera frågor som rör etik och regelverk för användning av IKT i skolan.

Innehåll

Kursen sätter fokus på språklärande respektive -undervisning med hjälp av IKT. Stor vikt läggs på utveckling av lärarens digitala kompetens samt användning av modern informationsteknologi som ett didaktiskt redskap för att uppnå kommunikativa mål i språkundervisningen.

Kursen omfattar:

  • teoribildning om digitalisering och dess betydelse för samhällsutveckling och utbildning
  • nya ämnesdidaktiska perspektiv som rör nätbaserat lärande och IKT-baserad undervisning
  • en orientering i sociala medier, personliga lärmiljöer, digitala verktyg och mobilt lärande, vilken relateras till språkundervisningens mål, innehåll och form
  • muntlig och skriftlig presentation med digitalt stöd
  • frågor som rör etik och regelverk för användning av IKT i skolan
  • planering, genomförande och utvärdering av undervisning där IKT ingår som metod
  • feedback och bedömning med hjälp av digitala verktyg.

Undervisning

Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels genom seminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisningsspråk är svenska.

Examination

Kursen examineras fortlöpande genom nätbaserade tillämpningsuppgifter, skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar, aktivt deltagande i seminarier och gruppdiskussioner samt redovisning av samlade kursprestationer. I examinationen ingår även redovisning av egenproducerat undervisningsmaterial.

Som betygsskala används U - VG.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin