Artificiell intelligens för spelprogrammering II

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD039

Kod
5SD039
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 25 februari 2015
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Behörighetskrav

7,5 hp i programmering med C++ eller motsvarande kurs i C++

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

• utveckla strategiska AI-applikationer för spel som schack och Stratego,

• implementera AI i spel där slumpfaktorer i hög grad påverkar utgången,

• uppvisa grundläggande förståelse för matematisk spelteori, samt

• visa en intuitiv känsla för AI och dess användning för problemlösning.

Innehåll

Artificiell intelligens (AI) i spel med perfekt information. Utveckling av datorbaserat schack,

inklusive implementering av metoder som minimax, alfa-beta-reduktion samt

optimering av dragordning. AI i spel utan perfekt information. Utveckling

av datorbaserat Stratego, med och utan sannolikhetsmodeller som grund.

Studie av beslutssituationer och metoder såsom simultana spel samt

Nash-jämvikt. Fördjupning i metoder inom AI med applikation inom datorspel

som t.ex. Reinforcement Learning och Markovmodeller. Kursen avslutas med

ett projekt inom AI som genomförs individuellt eller i grupp. Projektet kan

som regel väljas fritt och omfattar nominellt en arbetsinsats på c:a fyra

veckor.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, återkoppling på laborationer och projekthandledning.

Examination

Examination sker i form av fem inlämningsuppgifter varav den sista utgörs

av ett projektarbete. Som betyg på inlämning 1-4 används något av uttrycken

UG, G eller VG. Som betyg på projektet används något av uttrycken UG eller

G. För betyget G krävs att samtliga inlämningsuppgifter är godkända. För

betyget VG krävs VG på inlämningsuppgift 1-4 samt G på projektet.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

Övergångsbestämmelser

Kursen överlappar/ersätter kursen Artificiell intelligens för spelprogrammering II (TSD726) vid Högskolan på Gotland.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin