Spanska C3

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SP015

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SP015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Spanska G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 26 augusti 2015
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Lärarprogrammet, specialisering Spanska.

Fr.o.m. år 2011 ingår denna kurs i Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 300/330 hp.

Kursansvarig institution: Institutionen för moderna språk.

Behörighetskrav

Allmänt utbildningsområde I, 30 hp, eller Lärares arbete A, 30 hp, Spanska A, 30 hp samt minst 22,5 hp från Spanska B3.

Mål

Utbildningen syftar till att ge säker språkfärdighet i tal och skrift, fördjupade kunskaper inom de områden som tidigare studerats, breddning av kunskaperna till ytterligare områden samt förmåga att göra en självständig undersökning av ett begränsat ämne.

Efter avslutad kurs ska studenten:

• i tal och skrift kunna uttrycka sig varierat och anpassat till situation och mottagare

• ytterligare ha utvecklat sin förmåga att analysera språkligt material

• ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i spansk språkvetenskap för att kunna analysera språkligt material

• ha fördjupade teoretiska insikter i spansk litteraturvetenskap och ytterligare ha utvecklat sin förmåga att analysera texter

• i ett examensarbete ha visat att han/hon behärskar ett vetenskapligt arbetssätt (problemformulering, litteratursökning, materialinsamling, analys och disposition av materialet samt bibliografisk sammanställning av källor)

Kursen består av två obligatoriska delkurser och en valfri delkurs med följande förväntade studieresultat:

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet (7,5 hp; obligatorisk)

Efter avslutad kurs ska studenten:

• väl behärska mer komplexa strukturer i spanskan för att kunna översätta svensk text till idiomatisk spanska

• kunna använda ett varierat och nyanserat spanskt ordförråd

• vara mycket väl förtrogen med skillnader och likheter mellan svenskt och spanskt språkbruk

• vara mycket väl förtrogen med relevanta grammatikor och ordböcker

Delkurs 2. Litteraturkunskap I (7,5 hp; valfri)

Efter avslutad kurs ska studenten:

• kunna göra en språklig och litterär analys av de studerade verken

• kunna sätta in de lästa verken i deras historiska och kulturella sammanhang och identifiera utmärkande stilistiska, strukturella och idémässiga särdrag

• ha tillägnat sig och kunna diskutera skönlitterära verk från olika perioder

Alternativ till delkurs 2:

Delkurs 3. Språkvetenskap I (7,5 hp; valfri)

Efter avslutad kurs ska studenten:

• kunna redogöra för huvuddragen i det spanska språkets historia

• ha viss kännedom om språkvetenskapens historia

• kunna redogöra för några av den moderna språkvetenskapens centrala teorier

• kunna använda vissa språkvetenskapliga begrepp och metoder för att analysera språkligt material

Delkurs 4. Examensarbete (15 hp; obligatorisk)

Efter avslutad kurs ska studenten:

• kunna självständigt genomföra en undersökning inom språk eller litteratur eller kultur och samhälle

• kunna formulera relevanta frågeställningar och problem

• kunna samla in, ordna och analysera ett empiriskt material

• kunna söka och bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur

• kunna på vårdad spanska skriftligt presentera den genomförda undersökningen

• kunna försvara det egna arbetet och opponera på andras arbeten

Innehåll

Kursen består av de tre delkurser.

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet (7,5 hp; obligatorisk)

Övningar i översättning från svenska till spanska.

Skriftligt prov i översättning från svenska till spanska.

Delkurs 2. Litteraturkunskap I (7,5 hp; valfri)

Orientering om litteraturvetenskaplig metodik och terminologi på grundval av ca 1 200 sidor skönlitteratur.

Aktivt deltagande i undervisningen samt skriftlig examination.

Alternativ till Delkurs 2:

Delkurs 3. Språkvetenskap I (7,5 hp; valfri)

Språkvetenskapens mål och metoder. Översikt över spanska språkets historia (fonetik, morfologi, syntax, vokabulär).

Skriftlig examination.

Delkurs 4. Examensarbete (15 hp; obligatorisk)

Ett examensarbete inom språk, litteratur eller kultur och samhälle redovisas normalt i form av en uppsats om 15-20 sidor på vårdad spanska. Uppsatsen ska visa att den studerande behärskar ett vetenskapligt arbetssätt: problemformulering, litteratursökning, materialinsamling, analys och disposition av materialet samt bibliografisk sammanställning av källor. Handledare utses i särskild ordning. Ämnesval görs i samråd med denne. Undervisning ges i form av seminarier och enskild handledning. Som avslutning ska den studerande försvara sitt examensarbete vid ett seminarium. Inom delkursen ska den studerande även opponera på en annan students framlagda examensarbete.

Betyget baseras på såväl examensarbetets kvalitet som på graden av självständighet under arbetet. Dessutom tas hänsyn till genomförandet av opposition och försvar.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuell handledning.

Examination

Examination sker både skriftligt och muntligt.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 hp.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin