Osteologi B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5AR721

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5AR721
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Arkeologi med inriktning mot osteologi G1E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 21 september 2015
Ansvarig institution
Institutionen för arkeologi och antik historia

Behörighetskrav

Osteologi A, 30 hp

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

Paleopatologi

- identifiera och beskriva sjukliga förändringar i skelettet hos både djur och människa samt diskutera hälsotillstånd i forntid och nutid utifrån dessa kunskaper

- redogöra för olika isotop- och spårämnesanalysers möjligheter och begränsningar i studiet av forntida diet, migration och hälsa

Kremerat skelettmaterial

- visa grundläggande kunskaper i identifiering av benslag, art, kön, ålder och storlek hos människa och djur utifrån bränt skelettmaterial

- redogöra för skelettets förändring vid kremering

Fågel, fisk, groddjur, reptiler, amfibier

- utifrån ett arkeologiskt material identifiera vanligt förekommande fåglar, fiskar, reptiler, amfibier och mollusker

Human- och animalosteologisk analys

- ställa relevanta frågor till samt välja och tillämpa både kvalitativa och kvantitativa osteologiska metoder i ett arkeologiskt skelettmaterial

- författa vetenskapliga rapporter grundat på praktiskt analysarbete av både humanosteologiska och animalosteologiska skelettmaterial

Innehåll

Moment 1. Paleopatologi, 5 hp

Momentet ger kunskap om benslag från människa och djur som visar spår av förändrad morfologi och funktion. Den ger även inblick i bakomliggande orsaker till patologiska förändringar och sjukdomens ursprung (etiologi) och deras koppling till hälsofrågor. Momentet behandlar även våldsrelaterade skador.

Moment 2. Kremerat skelettmaterial, 5 hp

Momentet ger kunskap om kremerat skelettmaterial från människa och djur med syfte att studenten skall kunna identifiera olika benslag, arter, kön, ålder, storlek och patologiska förändringar. Skelettets nedbrytning (tafonomi) vid kremering diskuteras.

Moment 3. Fågel, fisk, groddjur, reptiler, amfibier, 5 hp

Momentet ger kunskap om skelettuppbyggnaden (morfologin) utifrån ett utvecklingsmässigt och funktionellt perspektiv hos fåglar, fiskar, reptiler och amfibier som vanligen påträffas vid arkeologiska utgrävningar. Betydelsen av fynd av mollusker på arkeologiska utgrävningar diskuteras också.

Moment 4. Humanosteologisk analys, dokumentation och förmedling, 7,5 hp

Momentet ger övning i att sammanställa en vetenskaplig rapport grundat på analys av ett humanosteologiskt material. Stor vikt läggs vid kursdeltagarnas förmåga att göra självständiga bedömningar och tolkningar samt att kunna förmedla dessa i skriftlig form.

Moment 5. Animalosteologisk analys, dokumentation och förmedling, 7,5 hp

Momentet ger övning i att sammanställa en vetenskaplig rapport grundat på analys av ett animalosteologiskt material. Stor vikt läggs vid kursdeltagarnas förmåga att göra självständiga bedömningar och tolkningar samt att kunna förmedla dessa i skriftlig form.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborativ undervisning, praktiskt identifieringsarbete, samt praktisk handledning i Osteologiska laboratoriet. Skelettmaterial från både människor och djur används. Kursen är av sådan art att obligatorisk närvaro krävs. Undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, aktivt seminarie- eller laborationsdeltagande, muntliga redovisningar. För momenten och kursen används betygen underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG). Kursdeltagare som genomför examination efter utsatt tid kan inte erhålla betyget väl godkänd (VG) om inte speciella omständigheter föreligger. Examination på engelska kan förekomma.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin