Att leda förändring

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TG268

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1TG268
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 8 mars 2016
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

60 hp inom Teknik eller Industriell teknik, inklusive Projektkurs i kvalitetsteknik och Grundkurs i industriell ekonomi.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • tillämpa färdigheter, verktyg och tekniker som ökar möjligheterna att uppnå ett projekts mål,
  • beskriva olika planerings-, styrnings- och uppföljningsmetoder inom projektledning,
  • tillämpa kvalitetsledningsaspekter i projekt,
  • identifiera och analysera förändringsbehov i företag och organisationer utifrån olika intressentaspekter,
  • analysera förändringsarbetets drivkrafter samt hinder för förändring, med fokus på industriella organisationer och företag,
  • tillämpa förändringsmodeller,
  • analysera ett, i en organisation genomfört, förändringsprojekt,
  • diskutera och reflektera kring ledarskapets roll i projekt samt i olika förändringsprocesser,
  • beskriva processledningens betydelse i förändringsprocesser.

Innehåll

Moment 1: Projektledning (3 hp)

Fördjupning i projektmetodik, färdigheter, verktyg och tekniker, såsom resultatvärden, aktivitetsnedbrytningar (WBS), tids- och kostnadsplanering, riskhantering, ledarskapsaspekter och kvalitetssäkring av projekt. Skillnader i arbetssätt i små respektive stora projekt.

Moment 2: Förändringsledning (7 hp)

Teoretisk grund och praktisk tillämpning för hur en förändring kan genomföras på ett planerat och målinriktat sätt från behov av förändring till genomförd förändring. Arbetssätt och verktyg såsom processkartläggning, leading change-modellen och kvalitetsfilosofier för att analysera hela förändringsprocessen och dess förutsättningar ur ett kvalitetstekniskt perspektiv. Analys av drivkrafter och hinder för förändring samt ledarskapets roll i förändringsarbeten.

Undervisning

Föreläsningar, laborationer, gästföreläsningar.

Examination

Moment 1: Skriftligt prov och laborationer (3 hp).

Moment 2: Skriftliga inlämningsuppgifter, redovisning av laborationer samt skriftlig och muntlig redovisning av fallstudier (7 hp).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin