Informationssystem A: Sociala medier och webb 2.0
Kursplan, Grundnivå, 2IS050
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2IS050
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Informationssystem G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 mars 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna
- Redogöra för sociala mediers historik och utveckling.
- Definiera vad sociala medier och webb 2.0 är samt redogöra för dess betydelse för digitala affärsmodeller.
- Förklara grundläggande termer och begrepp inom området social computing och sociala medier, till exempel ”crowdsourcing”, ”crowdfunding”, ”open sourcing”, ”wisdom of crowds”.
Vad gäller färdigheter och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna
- Använda grundläggande systemteoretiska begrepp för att diskutera och reflektera över centrala teman och begrepp i kursen.
- Använda systemteoretiska begrepp för att diskutera sociala mekanismer och hur enkla beteenden på mikronivå skapar stora effekter på makronivå.
Innehåll
Kursen ”Sociala medier och webb 2.0” är en översiktskurs som använder ett systemteoretiskt perspektiv för att introducera studenten till interaktiva, sociala medier (såsom Facebook, Twitter och YouTube) vars framträdande ändamål är att låta användare interagera och dela information. Kursen belyser sociala mediers historik, utveckling och användning. Den tar avstamp i hur sociala medier möjliggör nya former av ”sourcing” och samarbete. Kursen introducerar därutöver begrepp som ”crowdsourcing”, crowdfunding”, ”open sourcing”, ”wisdom of crowds” och ”reputation systems” och diskuterar olika applikationsområden inom till exempel ekonomi, politik och socialt, organiserat beteende.
Genom ett holistiskt systemperspektiv diskuterar kursen hur stora skaror människor med hjälp av sociala medier kan mobiliseras för att gemensamt lösa olika typer av problem samt skapa förutsättningar för innovation. Praktiska exempel som tas upp inkluderar Kickstarter, Wikipedia, Waze samt Amazon och eBays rekommendationssystem.
Undervisning
Undervisningen sker på distans med virtuella föreläsningar. Inga närträffar är planerade.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningar.