Specifik omvårdnad med inriktning mot psykosocial cancervård I

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV312

Kod
3FV312
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 december 2015
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen utgörs av teoretiska studier och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot onkologisk vård 60 hp.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupade kunskaper om psykologiska reaktioner i samband med cancersjukdom och behandling och olika psykosociala interventioner till patienter med cancersjukdom och deras närstående
  • redogöra för samt konkretisera innebörden av olika central vårdvetenskapliga teorier och begrepp i cancervården
  • visa fördjupade kunskaper om närståendes situation vid en cancersjukdom
  • översiktligt beskriva rehabilitering av patienter med cancer och hur cancersjukdom påverkar den äldre patienten
  • visa fördjupad kunskap om närståendes situation och barn och ungdomar som anhöriga
  • redogöra för samt konkretisera metoder och strategier för psykosocialt stöd och information till cancerpatienten och familjen
  • visa fördjupade kunskaper om intervjuteknik
  • beskriva psykosociala problem i samband med genetisk rådgivning
  • redogöra för samt konkretisera innebörden av tvärkulturell vård i livets slut

Färdighet och förmåga

  • identifiera och analysera förutsättningar för information och en fungerande kommunikation med patienter och närstående med olika sociokulturell bakgrund
  • tillämpa strategier för analys och problemlösning i samband med egna studier och vid grupparbete
  • självständigt genomföra intervju med en närstående till cancersjuk
  • självständigt analysera intervjun med närstående avseende tillämpning av kristeori, copingteori och KASAM-teorin samt de närståendes behov av stöd från hälso- och sjukvården

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och kritiskt värdera olika komplementära behandlingsmetoder
  • reflektera över empatiskt bemötande och professionellt förhållningssätt vid psykosociala interventioner till patienter med cancersjukdom och deras närstående
  • reflektera över hur värderingar gällande ålder, genus, och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och relatera till specialistsjuksköterskans ansvar att förhindra diskriminering
  • reflektera över hur värderingar gällande patienters och närståendes etnicitet kan påverka omvårdnaden och relatera till specialistsjuksköterskans ansvar för att förhindra diskriminering

Innehåll

Olika psykosociala teorier tillämpbara inom cancervård

Information till patienter med cancersjukdom och deras närstående

Rehabilitering vid cancersjukdom

Närståendes situation

Närstående stöd

Barn och ungdomar som anhöriga

Cancer hos äldre

Intervjuteknik

Etiska frågeställningar i relation till kommunikation och information

Komplementära behandlingsmetoder

Psykosociala aspekter på genetisk rådgivning

Patientperspektivet

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och handledning vid rapportskrivning. Webbaserad undervisning och diskussionsforum. Verksamhetsinriktade studieuppgifter.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda gruppträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.

Examination

Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.

För godkänd kurs krävs:

  • godkänd rapport
  • godkänt aktivt deltagande i examinationsseminariet
  • godkänt aktivt deltagande i obligatoriska moment

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.

Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

För kurser med verksamhetsförlagd utbildning gäller följande: student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/981). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin