Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap E

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT164

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT164
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap A2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Studierektor, 2 juni 2016
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan utgöra fristående kurs om 30 hp

Kursen kan ingå i masterprogrammet religionsvetenskap, 120 hp

Kursen ingår i huvudområdet Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap

Behörighetskrav

Religionshistoria D1 och D2 eller Religionsbeteendevetenskap D1 och D2 eller Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap D1 och D2

Mål

Kursen syftar till att möjliggöra för studenten att fördjupa sig i något av de tre forskningsämnena: religionshistoria, religionspsykologi och religionssociologi.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Med hög grad av självständighet avgränsa, utforma och utföra en forskningsuppgift med relevans inom området och den valda problemställningen och frågeställningen
  • Med hög grad av självständighet placera in det egna arbetet i en problemorienterad forskningsöversikt
  • Med hög grad av självständighet argumentera för avgränsning av material och använda relevant material för att bearbeta den valda frågeställningen
  • Medvetet och kritiskt arbeta med både primär- och sekundärkällor samt arbeta med egna källor
  • Med hög grad av självständighet använda valda teoretiska och metodologiska perspektiv
  • Med hög grad av självständighet producera ny kunskap, värdera resultaten i förhållande till tidigare forskning och formulera nya frågeställningar som den egna forskningen genererar
  • Med hög grad av självständighet delta i det vetenskapliga samtalet inom sitt ämnesområde och därigenom visa prov på kritiskt tänkande
  • Kommunicera avancerad religionshistorisk eller religionsbeteendevetenskaplig kunskap med en icke-akademisk målgrupp i både tal och skrift

Innehåll

Kursen kan läsas enligt följande två alternativ:

1. Uppsats, 30 hp

Hela kursen består en självständigt utförd vetenskaplig undersökning redovisad i form av uppsats om 30 hp.

2. Uppsats, 15 hp, och två kurser om 7,5 hp vardera, se nedan.

Uppsats, 30 hp

Uppsats, 15 hp

Diskursanalys, 7,5 hp

Diskursanalys är ett samlingsnamn för kritisk samhällsanalys med rötter i semiologi, ideologianalys och psykoanalys. Diskursanalys används främst för att analysera text och tal men den lämpar sig även väl för analys av andra sorters material som bild och film.

Research Design and Methods in the Social Science of Religio, 7,5 hp

The course provides nuanced knowledge of and further development of skills in research design for empirical studies in psychology and sociology of religion, or other related disciplines, including qualitative, quantitative, and mixed-methods designs. Data-collection methods and data-analysis programs, such as SPSS and OpenCode are used.

Theory and research in the social sciences of religion, 7,5 hp

The course is designed to provide deeper and more nuanced knowledge in the social sciences of religion: psychology of religion and sociology of religion, related to analyzing theoretical and research traditions, as well as the role of theory in empirical research. Though the course has an international focus, special attention is given to theoretical and research developments within Sweden and Scandinavia. The course is designed to help the student develop critical analytical skills for examining existing theory and research in cultural context, and for applying these skills in the development of a scientifically-valid project plan in a self-chosen area of research.

Postkoloniala perspektiv på religion, 7,5 hp

Kursen fokuserar den koloniala expansionens grundläggande betydelse för religionsvetenskaplig och övrig humanvetenskaplig kunskapsproduktion om De andra. Kursen ger fördjupad kunskap i postkolonial teoribildning och dess förgreningar, som exempelvis kritisk religionsteori, kritiska rasstudier och postkolonial feminism, samt dess relevans för religionshistoriska, religionsantropologiska och religionsbeteendevetenskapliga studier. Analytiska verktyg utvecklade inom postkolonial och subaltern teoribildning brukas på material som film, litteratur och politiskt tal för att träna färdigheten att kritiskt kunna förstå komplexa problemfält.

Spår och skrifter, 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i det religionshistoriska studiets forskningshistoria, med fokus på forskning om antikens religioner i Medelhavsområdet, inklusive studier av kontakter och influenser mellan skilda kulturer och religioner i detta område under förmodern tid. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Religion i antikens Hellas, 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i religion i Antikens Grekland, med tonvikt på ritualers och myters kulturella betydelse. Uppmärksamhet ges åt religiösa traditioners plats i filosofi, litteratur och konst samt religionsutövandets betydelse för stadsstaternas samhällsliv. Religiösa förändringsprocesser under den hellenistiska tiden studeras ingående. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Health, Meaning-Making and Culture, 7,5 hp

The course is for those interested in research or policy work in medical, healthcare, psychological, social, or pastoral care contexts. It focuses on interactions between meaning-making and health within the different cultural contexts under investigation. Individual, organizational, and societal levels are examined through a lifecycle perspective. Special attention is given to cultural, acculturation, and gender analysis for understanding how constructions of health and illness are formed, and the implications of these constructions for how healthcare policies and programs are constructed. Theoretical concepts and applications from clinical psychology of religion, cultural psychology, health psychology, cultural psychiatry, acculturation studies, and medical anthropology are included. Working models and tools for mapping and analyzing interactions among health, meaning-making, and culture in different types of care contexts are provided. The advanced level course involves an intense application of the models and tools in a field-study context as well as the development of an individual research project.

Religion in Late Modern Society: Welfare and Media, 7,5 hp

Recent trends of migration, globalisation, media development and the reshaping of welfare models raise new questions about the presence and relevance of religion primarily in public arenas of late modern Swedish society. The course gives deeper insight in theoretical perspectives and current research with a primary focus on the areas of welfare and media. Different roles of media and civil society as agents and arenas for the construction of meaning, values, identities and social relations are studied. Particular attention is paid to the significance of gender, ethnic diversity and religious diversity in relation to the general themes addressed.

Religion and Violence, 7,5 hp

The course looks at the intersections of religion and violence at several levels: domestic, (e.g. honor related violence), local (e.g. hate crime, ethnical and religious cleansing), regional (e.g. armed conflicts, terrorism) and global (e.g. the war on terror). It examines violence and the manufacturing of masculinities in various political-religious contexts (e.g. male warrior ideals) and articulations of distinct types of violence (eg. subjective, structural, symbolic) in these contexts.

Stats- och imperiereligion: Romarriket, 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i Romarrikets religionshistoria under republiken och kejsartiden, med särskild tonvikt på religiös legitimering av stat, maktstrukturer och imperiebyggande. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens, 7,5 hp

Kursen behandlar medeltida samexistens mellan judar, kristna och muslimer, och hur denna har påverkat respektive tradition. Den ger också fördjupade kunskaper om viktiga typer av källor som kan användas för att studera denna samexistens, samt till olika typer av hjälpmedel, främst digitala som forskare använder inom detta område.

Undervisning

Undervisning på campuskurserna ges i form av föreläsningar, litteratur-, diskussions- och uppsatsseminarier samt genom handledning i grupp och/eller individuellt.

Under uppsatsskrivandet ges regelbunden handledning. Studenten har rätt till ett visst antal timmar för handledning och timantalet är relaterad till uppsatsens omfattning. Handledning ges bara under uppsatskursens gång. Om studenten omregistrerar sig på kursen och de tidigare timmarna för handledning är förbrukade ges inte nya timmar för handledning.

Examination

Uppsatskurs om 15 hp examineras genom redovisning av uppsatsskiss, uppsatsskrivande, framläggande av uppsats samt aktivt deltagande i seminarier (15 hp).

Uppsatskurs om 30 hp examineras genom redovisning av uppsatsskiss, uppsatsskrivande, framläggande av uppsats samt aktivt deltagande i seminarier (30 hp).

För examinationsformer på övriga kurser, se respektive kursplan.

Övriga föreskrifter

För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare. Se också specifika uppsatsdirektiv i respektive ämne för närmare vägledning. För uppsatsstudenter i religionsbeteendevetenskap skall uppsatsens uppläggning bedömas av examinator innan empirisk studie påbörjas.

Andra kurser inom den moderna eller den forntida inriktningen kan ingå i Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap E efter överenskommelse med studievägledare.

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Övergångsbestämmelser

Studenter som läst denna kurs har möjlighet att tentera kursen enligt denna kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin