Ledarskap i klassrummet
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE166
- Kod
- 4PE166
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 20 februari 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Formulera, jämföra och värdera olika mål för verksamheten, klassen, läraren och eleven
- Utarbeta modeller för hur lärare kan skapa ett effektivt och gynnsamt lärandeklimat i klassrummet
- Formulera, jämföra och värdera olika sätt att anpassa ledarskapet i klassrummet till elevers olikheter
- Utifrån valda perspektiv eller forskningsaktuella exempel planera hur lärare kan arbeta effektivt med beteendeproblem i skolan
- Jämföra och värdera hur lärare kan arbeta effektivt med sociala relationer i klassrummet
- Förklara och analysera hur samspelet mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och relationen mellan lärare och elever
- Ge exempel på och värdera hur lärare kan arbeta effektivt med konflikthantering och kränkningar
Innehåll
Följande tas upp i kursen:
- teorier och strategier för ett effektivt ledarskap i klassrummet
- centrala delar av lärarens arbete såsom kommunikation, planering, kontroll, motivation, gruppering och individualisering
- forskning och teorier med implikationer för lärares ledarskap, gruppdynamik och skolprestationer
- teorier och forskning om förebyggande och hantering av olika former av kränkande behandling och konflikter
- forskning och strategier om beteendeproblem i skolan
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.