Ledarskap i klassrummet

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE166

Kod
4PE166
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 20 februari 2017
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Formulera, jämföra och värdera olika mål för verksamheten, klassen, läraren och eleven
  • Utarbeta modeller för hur lärare kan skapa ett effektivt och gynnsamt lärandeklimat i klassrummet
  • Formulera, jämföra och värdera olika sätt att anpassa ledarskapet i klassrummet till elevers olikheter
  • Utifrån valda perspektiv eller forskningsaktuella exempel planera hur lärare kan arbeta effektivt med beteendeproblem i skolan
  • Jämföra och värdera hur lärare kan arbeta effektivt med sociala relationer i klassrummet
  • Förklara och analysera hur samspelet mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och relationen mellan lärare och elever
  • Ge exempel på och värdera hur lärare kan arbeta effektivt med konflikthantering och kränkningar

Innehåll

Följande tas upp i kursen:

  • teorier och strategier för ett effektivt ledarskap i klassrummet
  • centrala delar av lärarens arbete såsom kommunikation, planering, kontroll, motivation, gruppering och individualisering
  • forskning och teorier med implikationer för lärares ledarskap, gruppdynamik och skolprestationer
  • teorier och forskning om förebyggande och hantering av olika former av kränkande behandling och konflikter
  • forskning och strategier om beteendeproblem i skolan

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.

Examination

Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin