Specialpedagogiska perspektiv

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE164

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE164
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Specialpedagogik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 9 november 2017
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Masterprogrammet i Utbildningsvetenskap och Speciallärarprogrammet. Den kan också ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp.

Mål

Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska utveckla en fördjupad förmåga att kritiskt granska och analysera olika perspektiv på specialpedagogisk verksamhet och barn och elever i behov av särskilt stöd.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på specialpedagogisk verksamhet.
  • analysera skolans insatser för barn och elever i behov av särskilt stöd ur ett historiskt perspektiv
  • kritiskt granska och analysera relationen mellan specialpedagogiska perspektiv, specialpedagogisk verksamhet och utvecklingen av förskolan/skolan.
  • redogöra för relationen mellan specialpedagogiska perspektiv och insatser för barn och elever i behov av särskilt stöd.
  • urskilja och diskutera exempel på hur vetenskapliga problem behandlas inom det specialpedagogiska forskningsfältet i relation till olika specialpedagogiska perspektiv.
  • redogöra för och analysera specialpedagogiska perspektiv på kopplingen mellan barns/elevers hälsa, mångfald och intersektionalitet.

Innehåll

  • Olika teoretiska perspektiv på specialpedagogisk verksamhet.
  • Pedagogisk och specialpedagogisk verksamhet ur ett historiskt perspektiv.
  • Relationen mellan specialpedagogiska perspektiv, specialpedagogisk verksamhet och förskolans/skolans utveckling.
  • Vetenskapliga problem inom det specialpedagogiska forskningsfältet ur olika specialpedagogiska perspektiv.
  • Specialpedagogiska perspektiv på barn och elever i behov av särskilt stöd.
  • Kopplingen mellan barns/elevers hälsa, mångfald och intersektionalitet ur olika specialpedagogiska perspektiv.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Aktivt deltagande vid seminarier. Muntliga och skriftliga uppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övergångsbestämmelser

Kursen ersätter den tidigare kursen Historiska perspektiv på specialpedagogik (4PE066) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin