Diabetes - med inriktning mot vuxnas lärande
Kursplan, Avancerad nivå, 3ME045
- Kod
- 3ME045
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 7 januari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen ges inom specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning mot diabetesvård samt som fristående kurs.
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen och minst 6 månaders yrkeserfarenhet som leg. sjuksköterska. Diabetesvård I, 7,5 hp.
Mål
Mål:
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- visa kunskaper om diabetessjuksköterskans profession och kompetensområde inom utbildning för vuxna personer med diabetes
- utveckla sina kunskaper i andragogik (vuxenlärande) utifrån ett pedagogiskt och vårdvetenskapligt perspektiv
- förklara faktorer som påverkar en vuxen persons inlärning vad gäller diabetes
- diagnostisera utbildningsbehov hos den vuxne personen med diabetes
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- ta ställning till en vuxen persons behov av egenvård vid diabetes
- ta ställning till hur vuxna personer med diabetes utvecklar sin förmåga att omhänderta/klara sin diabetes
- självständigt identifiera faktorer som påverkar inlärning hos vuxna med diabetes
- självständigt kunna arrangera utbildning för vuxna personer med diabetes
- kritiskt granska vetenskapliga arbeten som berör utbildning för vuxna med diabetes
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- ställa samman, värdera och tillämpa ny kunskap och forskningsresultat för den vuxne personen med diabetes
- på vetenskaplig grund analysera specifika insatser för vuxna personer med diabetes
- ta ställning till pedagogiska teorier för lärande hos vuxna med diabetes
Innehåll
Egenvårdsbehov hos den vuxne personen med diabetes
Speciella problem i samband med inlärning hos den vuxne personen med diabetes
Evidensbaserad utbildning till vuxna personer med diabetes
Undervisning
Problemlösning, grupparbete och föreläsningar
Litteraturstudier. Till den ordinarie kurslitteraturen tillkommer vetenskapliga artiklar
Rapportskrivning individuellt
Muntlig redovisning och opponentskap
Seminarier
Examination
Kursens uppställda mål examineras genom skriftlig individuell rapportskrivning och muntliga redovisningar individuellt och i grupp. För godkänd kurs krävs deltagande vid alla undervisningstillfällena, aktivt deltagande i seminarier, godkänd individuell rapport samt godkänd grupparbetsuppgift. Studenten skall med godkänt resultat kunna problematisera och redogöra för fakta, analysera och värdera vetenskapliga studier samt vid seminariet visa förmåga till problemlösning, samarbete och ledarskap.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.