Kördirigering - avancerad

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5MU143

Kod
5MU143
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Musikvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 12 februari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för musikvetenskap

Behörighetskrav

God kör- och dirigeringsvana, kunskaper i notläsning, pianospel (partiturspel), gehör och allmän musiklära. Ovanstående testas vid ett praktiskt inträdesprov.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

- tillämpa färdigheter i kördirigering, instuderingsmetodik och interpretation i repetitions- och uppförandesituationer

- beskriva centrala drag i körmusikens historia och kunna genomföra musikanalyser på elementär nivå samt beskriva principer inom uppförandepraxis

- instudera och interpretera körmusik utifrån en fördjupad kunskap om rösten som instrument

- vägleda korister till ökad röstmedvetenhet utifrån kunskap om röstens anatomi

- ha färdigheter i pianospel och gehör tillräckligt för instudering av enklare körverk.

Innehåll

Kursen riktar sig till studenter som har goda kunskaper i kördirigering och syftar till att studenterna ska förbättra olika egenskaper som är viktiga i rollen som kördirigent, med tyngdpunkt på slagteknik, instuderingsmetodik och interpretation. Detta övas framför allt upp i repetitions- och framförandesituationer (både fingerade och verkliga). Under kursen läggs även vikt vid röstlära och ensemblesång och hur detta kan förmedlas till sångare. Vidare ingår att lära sig färdigheter i pianospel och gehör tillräckligt för instudering av enklare körverk. I samband med detta moment studeras även musikteori. I kursen behandlas även körmusikens historia och uppförandepraxis, och i samband med detta moment övas förmågan att på en elementär nivå analysera musik.

Undervisning

Lektioner i mindre grupper och i helgrupp (i vissa fall med extern ensemble), föreläsningar, seminarier och grupparbeten.

Examination

Praktiska prov, praktiska uppgifter samt skriftliga uppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin