Ledarskap och förbättringskunskap i akutsjukvård

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3ME081

Kod
3ME081
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 22 maj 2018
Ansvarig institution
Institutionen för medicinska vetenskaper

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning mot akutsjukvård 60 hp.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.

Mål

Kursen syftar till att ge den studerande verktyg för att reflektera över sin egen ledarstil, samt utveckla en förståelse för de kritiska situationer som en ledare måste hantera. Dessutom syftar kursen till att ge den studerande fördjupad kunskap om förbättringskunskap och implementering.

Målen formuleras utifrån barns, ungdomars, vuxnas och äldres behov inom akutsjukvård där studenten efter genomförd kurs ska kunna:

  1. redogöra för den ledande specialistsjuksköterskans roll och funktion i det multiprofessionella teamet,
  2. redogöra för betydelsen av ledarskap inom en hälso- och sjukvårdsorganisation utifrån ett samhälleligt perspektiv,
  3. redogöra för delegering utifrån styrande dokument i arbetsrätt i såväl individuell- som kollektiv arbetsrätt,
  4. redogöra för beslut vid extraordinära händelser samt vid hög belastning,
  5. tillämpa sina specialistkunskaper vid stora olyckor och katastrofer,
  6. redogöra för ledning, planering och samordning av det operativa vårdarbetet för att åstadkomma bättre patientsäkerhet, medicinsk kvalitet och en ökad tillgänglighet inkluderande kunskap om gruppdynamiska processer,
  7. reflektera över kommunikationsteorier och modeller utifrån den akuta kontexten,
  8. leda, planera, genomföra och utvärdera förbättringsprojekt utifrån en kvalitetssäkrande funktion som specialistsjuksköterska inom hälso- och sjukvårdens organisation,
  9. reflektera över medarbetares behov av stödinsatser i samband med traumatiska upplevelser, t.ex. kamratstöd/debriefing,
  10. redogöra för akutsjukvårdens samhälleliga och registrerande funktion avseende dokumentation och faktaregistrering samt rapportering anslutande mot lokal och nationell skadeprevention,
  11. reflektera över betydelsen av kunskapsutveckling inom det egna kompetens- och ansvarsområdet

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

- vårdprocessen

- ledarskap

- teamarbete och gruppdynamiska processer

- kommunikation

- dokumentation

- informatik

- förbättringskunskap och implementering

- organisation av hälso- och sjukvårdsresurser i samband med ett förändrat beredskapsläge

- arbetsrätt

- styrdokument

- vårdpedagogik

MEDICINSK VETENSKAP

- katastrofmedicinska principer och fredstida katastrofmedicinsk beredskap

- beslutsstöd och akutrelaterade flödesprocesser inom hälso- och sjukvården

Undervisning

ARBETSFORMER

Kursen innefattar webbaserade och campusförlagda föreläsningar, webinarium, seminarier samt teoretisk och klinisk färdighetsträning inom kunskapsområdena Vårdvetenskap 4,5 hp och Medicinsk vetenskap 3 hp. I all undervisning läggs vikt vid områdets vetenskapliga grund och evidensbaserad kunskap.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, seminarier, praktisk färdighetsträning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examinationer.

Examination

Skriftlig individuell slutexamination och posterexamination.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övergångsbestämmelser

För godkänd kurs krävs genomförd kurs samt godkända examinationsuppgifter. Betyg sätts i enlighet med högskoleförordningen (SFS 1993:100), med senare ändring 2010:1064. Som betyg används uttrycken godkänd eller underkänd.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin