Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap E

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT164

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT164
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap A2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 2 mars 2018
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan utgöra fristående kurs om 30 hp

Kursen kan ingå i masterprogrammet religionsvetenskap, 120 hp

Kursen ingår i huvudområdet Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap

Behörighetskrav

Religionshistoria D1 och D2 eller Religionsbeteendevetenskap D1 och D2 eller Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap D1 och D2

Mål

Kursen syftar till att möjliggöra för studenten att fördjupa sig i något av de tre forskningsämnena: religionshistoria, religionspsykologi och religionssociologi.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Med hög grad av självständighet avgränsa, utforma och utföra en forskningsuppgift med relevans inom området och den valda problemställningen och frågeställningen
  • Med hög grad av självständighet placera in det egna arbetet i en problemorienterad forskningsöversikt
  • Med hög grad av självständighet argumentera för avgränsning av material och använda relevant material för att bearbeta den valda frågeställningen
  • Medvetet och kritiskt arbeta med både primär- och sekundärkällor samt arbeta med egna källor
  • Med hög grad av självständighet använda valda teoretiska och metodologiska perspektiv
  • Med hög grad av självständighet producera ny kunskap, värdera resultaten i förhållande till tidigare forskning och formulera nya frågeställningar som den egna forskningen genererar
  • Med hög grad av självständighet delta i det vetenskapliga samtalet inom sitt ämnesområde och därigenom visa prov på kritiskt tänkande
  • Kommunicera avancerad religionshistorisk eller religionsbeteendevetenskaplig kunskap med en icke-akademisk målgrupp i både tal och skrift

Innehåll

Kursen kan läsas enligt följande två alternativ:

1. Uppsats, 30 hp

Hela kursen består en självständigt utförd vetenskaplig undersökning redovisad i form av uppsats om 30 hp.

2. Uppsats, 15 hp, och två kurser om 7,5 hp vardera, se nedan.

Notera att den ämnesspecifika teori- och metodkursen om 7,5 hp inom religionsbeteendevetenskap eller religionshistoria krävs för uppsats på avancerad nivå. Vissa av delkurserna är periodiserade och ges inte varje termin.

Uppsats, 30 hp

Uppsats, 15 hp

Diskursanalys, 7,5 hp

Diskursanalys är ett samlingsnamn för kritisk samhällsanalys med rötter i semiologi, ideologianalys och psykoanalys. Diskursanalys används främst för att analysera text och tal men den lämpar sig även väl för analys av andra sorters material som bild och film.

Research Design and Methods in the Social Science of Religio, 7,5 hp

The course provides nuanced knowledge of and further development of skills in research design for empirical studies in psychology and sociology of religion, or other related disciplines, including qualitative, quantitative, and mixed-methods designs. Data-collection methods and data-analysis programs, such as SPSS and OpenCode are used.

Spår och skrifter, 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i det religionshistoriska studiets forskningshistoria, med fokus på forskning om antikens religioner i Medelhavsområdet, inklusive studier av kontakter och influenser mellan skilda kulturer och religioner i detta område under förmodern tid. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Health, Meaning-Making and Culture, 7,5 hp

The course is for those interested in research or policy work in medical, healthcare, psychological, social, or pastoral care contexts. It focuses on interactions between meaning-making and health within the different cultural contexts under investigation. Individual, organizational, and societal levels are examined through a lifecycle perspective. Special attention is given to cultural, acculturation, and gender analysis for understanding how constructions of health and illness are formed, and the implications of these constructions for how healthcare policies and programs are constructed. Theoretical concepts and applications from clinical psychology of religion, cultural psychology, health psychology, cultural psychiatry, acculturation studies, and medical anthropology are included. Working models and tools for mapping and analyzing interactions among health, meaning-making, and culture in different types of care contexts are provided. The advanced level course involves an intense application of the models and tools in a field-study context as well as the development of an individual research project.

Religion in Late Modern Society: Welfare and Media, 7,5 hp

Recent trends of migration, globalisation, media development and the reshaping of welfare models raise new questions about the presence and relevance of religion primarily in public arenas of late modern Swedish society. The course gives deeper insight in theoretical perspectives and current research with a primary focus on the areas of welfare and media. Different roles of media and civil society as agents and arenas for the construction of meaning, values, identities and social relations are studied. Particular attention is paid to the significance of gender, ethnic diversity and religious diversity in relation to the general themes addressed.

Stats- och imperiereligion: Romarriket, 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i Romarrikets religionshistoria under republiken och kejsartiden, med särskild tonvikt på religiös legitimering av stat, maktstrukturer och imperiebyggande. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Judendom, kristendom och islam: medeltida samexistens, 7,5 hp

Kursen behandlar medeltida samexistens mellan judar, kristna och muslimer, och hur denna har påverkat respektive tradition. Den ger också fördjupade kunskaper om viktiga typer av källor som kan användas för att studera denna samexistens, samt till olika typer av hjälpmedel, främst digitala som forskare använder inom detta område.

Levd religion, 7,5 hp

Kursen syftar till att ge en introduktion till det interdisciplinära forskningsfältet ”levd religion”, dess viktigaste teoretiska utgångspunkter, frekvent använda metoder och bidrag till religionsvetenskapen i stort. Kursen behandlar såväl samtida som historiskt material, och både kvalitativa och kvantitativa studier.

Att forska om religion, 7,5 hp

Teorier och tillämpningar i empirisk religionsvetenskap.

The course provides an orientation in the use of theory for researching the various ways in which religion becomes a source of meaning and social action in contemporary society. Students will gain deeper insight in theoretical perspectives and how these are applied in current research, particularly in the areas of media, politics, civil society, health and migration studies. Critical reflection on and training in the choice and application of theory with regard to research questions and methodology is an integral part of the course.

Sidenvägen. En religionshistorisk pulsåder i Eurasien, 7,5 hp

Inom kursen behandlas religionsmöten längs den så kallade Sidenvägen under främst århundradena runt vår tideräknings början vilka kom att sätta bestående avtryck såväl i de stora religiösa traditionerna som i filosofi, politisk historia och västerländsk kulturhistoria. Kursen ger kunskaper om betydelsefulla influenser och samspel mellan religiösa traditioner i Kina, Indien, Persien, Levanten och Medelhavsområdet mellan ca 700 f.v.t. och ca 1000 v.t., med utblickar såväl bakåt som framåt i historien. Kursen ger träning i att analysera relevanta källtexter i översättning samt i att förhålla sig till skilda för området relevanta vetenskapliga tolkningsperspektiv.

Undervisning

Undervisning på campuskurserna ges i form av föreläsningar, litteratur-, diskussions- och uppsatsseminarier samt genom handledning i grupp och/eller individuellt.

Under uppsatsskrivandet ges regelbunden handledning. Studenten har rätt till ett visst antal timmar för handledning och timantalet är relaterad till uppsatsens omfattning. Handledning ges bara under uppsatskursens gång. Om studenten omregistrerar sig på kursen och de tidigare timmarna för handledning är förbrukade ges inte nya timmar för handledning.

Examination

Uppsatskurs om 15 hp examineras genom redovisning av uppsatsskiss, uppsatsskrivande, framläggande av uppsats samt aktivt deltagande i seminarier (15 hp).

Uppsatskurs om 30 hp examineras genom redovisning av uppsatsskiss, uppsatsskrivande, framläggande av uppsats samt aktivt deltagande i seminarier (30 hp).

För examinationsformer på övriga kurser, se respektive kursplan.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare. Se också specifika uppsatsdirektiv i respektive ämne för närmare vägledning. För uppsatsstudenter i religionsbeteendevetenskap skall uppsatsens uppläggning bedömas av examinator innan empirisk studie påbörjas.

Andra kurser inom den moderna eller den forntida inriktningen kan ingå i Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap E efter överenskommelse med studievägledare.

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Övergångsbestämmelser

En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin