Anatomi II. Muskler och leder
Kursplan, Grundnivå, 3PT023
- Kod
- 3PT023
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysioterapi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för fysioterapeutprogrammet, 17 maj 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Antagen till fysioterapeutprogrammet.
Mål
Att ge kunskaper om människokroppens anatomiska byggnad som krävs för fortsatta studier i ämnet rörelsevetenskap och fysioterapi.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
1. Beskriva leders principiella uppbyggnad.
2. Med adekvat terminologi beskriva och förklara uppbyggnad och funktion av rörelsestödjeorganen, i bål samt i övre och nedre extremitet.
3. Tillämpa anatomiska kunskaper för att kunna identifiera och palpera strukturer.
4. Kunna använda adekvat terminologi i kommunikation med andra studenter och lärare.
5. Kunna integrera kunskaper från kursen fysiologi och anatomi I för att förklara hur människokroppen fungerar i aktivitet.
Innehåll
• Leders principiella byggnad, plan, rörelseaxlar och rörelser.
• Rörelseapparatens anatomi, extremiteternas och bålens skelettdelar, leder och muskler samt kärl och motorisk innervation.
• Palpation.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, praktiska övningar och grupparbeten.
Examination
För godkänd kurs krävs:
Godkänd skriftlig examination (examinerar mål 1-3, 5)
Närvaro och aktivt deltagande vid samtliga palpationstillfällen (examinerar mål 3-4).
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.