Museet som idé och praktik
Kursplan, Grundnivå, 5KV737
- Kod
- 5KV737
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kulturvård G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 april 2018
- Ansvarig institution
- Konstvetenskapliga institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten muntligt och skriftligt kunna
- ge en generell beskrivning av museiväsendets historiska framväxt och sätta in den i ett globalt sammanhang,
- redogöra för hur modern museologisk forskning har tolkat museers verksamhet och samhällsroll,
- analysera och problematisera samspelet eller bristen på samspel mellan museer och omgivande samhälle,
- analysera hur museers verksamhet kan spegla kulturella uttryck.
Innehåll
Kursen utforskar hur museet som institution och idé har utvecklats ur ett historiskt och globalt perspektiv. Disciplinärt ansluter sig kursen till traditionen ”New Museum Theory” som utvecklats sedan slutet av 1980-talet och som problematiserar museernas sätt att arbeta och representera kultur och samhälle. I centrum står museerna som institutioner för produktion, förmedling och bevarande av kunskaper om den mänskliga kulturens villkor. Museets kulturbundenhet diskuteras och problematiseras i historisk belysning. Kursen fokuserar på tre teman: den museala institutionens idé och historiska framväxt, kulturbundna värden och bevarandet av dessa samt samtidens museala praktiker vad gäller representation av kulturer.
Undervisning
Nätbaserad distansundervisning. För att kunna följa programmet behöver du dator, Internetuppkoppling samt Flash. Lärarstöd via e-post, diskussionsforum, chattar etc.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga prov. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.