Kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad
Kursplan, Avancerad nivå, 3PS314
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3PS314
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 20 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen är en teoretisk kurs i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot psykiatrisk vård.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna:
- beskriva och värdera metoder för personcentrerad, säker och evidensbaserad vård
- värdera betydelsen av arbetsledning och teamarbete för arbets- och vårdmiljö
- värdera utveckling av informations- och kommunikationsteknik som stöd för vård
- identifiera och problematisera diskriminering och betydelse av mänskliga rättigheter och olika maktdimensioner i vård- och samhällsperspektiv.
- identifiera, planera och värdera kvalitets- och förbättringsarbete samt strategier för hållbar utveckling
Innehåll
Säker och evidensbaserad vård
Personcentrerad vård
Arbets- och vårdmiljö, ledarskap och teamarbete
Informations- och kommunikationsteknik
Jämlikhet och likabehandling
Kvalitets- och förbättringsarbete
Strategier för hållbar utveckling
Undervisning
ARBETSFORMER
Case-metodik, föreläsningar, grupparbeten, litteraturstudier och seminarier.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier och studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt i form av muntliga och skriftliga uppgifter samt tentamina individuellt och i grupp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.