Klinisk handledning
Kursplan, Avancerad nivå, 3LG091
- Kod
- 3LG091
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap AXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 12 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Logopedexamen om minst 180 hp samt minst ett års klinisk tjänstgöring.
Mål
Efter genomgången kurs
• är deltagaren förtrogen med rollen att vara handledare åt studenter i kliniskt arbete utifrån ett professionellt förhållningssätt och god samtalsteknik
• har deltagaren kunskap att se handledningen som en process som leder till studenternas självständighet i yrkesrollen
• har deltagaren kunskap om olika former av aktiviteter för studentens lärande och utveckling
• har deltagaren kunskap om målen för verksamhetsförlagd utbildning och kunskap om bedömning av studenters kliniska färdigheter
Innehåll
Fokus för kursen är rollen att vara handledare i kliniskt arbete. Utifrån denna roll diskuteras olika former av lärande, speciellt peer learning och casemetodik. Vidare ges kunskap om olika faser i handledningsprocessen, som leder till ökad självständighet hos studenterna i kliniskt arbete och värdering och reflektion av de egna insatserna. Professionellt och etiskt förhållningssätt gentemot studenterna diskuteras och kursdeltagarna stimuleras att diskutera och reflektera över olika arbetssätt och planerade handledarinsatser. Kursdeltagarna undervisas i handledningssamtalets struktur och innehåll samt samtalsfärdigheter.
Kursdeltagarna får, på basis av deras handledningsområden, diskutera kursmål för den verksamhetsförlagda utbildningen och bedömning av studentens kliniska färdigheter.
Förutom aktivt deltagande i undervisningen författar deltagarna egna case och diskuterar den pedagogiska uppläggningen av dessa utifrån kurslitteraturen. Vidare ingår en skriftlig reflektionsuppgift kring handledarrollen som ska vara kopplad till kurslitteraturen.
Undervisning
Föreläsningar, gruppdiskussioner, caseseminarier, litteraturstudier.
Examination
Aktivt deltagande i undervisningen. Muntlig respektive skriftlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.