Klinisk handledning

4,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG091

Kod
3LG091
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap AXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 12 december 2017
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Logopedexamen om minst 180 hp samt minst ett års klinisk tjänstgöring.

Mål

Efter genomgången kurs

• är deltagaren förtrogen med rollen att vara handledare åt studenter i kliniskt arbete utifrån ett professionellt förhållningssätt och god samtalsteknik

• har deltagaren kunskap att se handledningen som en process som leder till studenternas självständighet i yrkesrollen

• har deltagaren kunskap om olika former av aktiviteter för studentens lärande och utveckling

• har deltagaren kunskap om målen för verksamhetsförlagd utbildning och kunskap om bedömning av studenters kliniska färdigheter

Innehåll

Fokus för kursen är rollen att vara handledare i kliniskt arbete. Utifrån denna roll diskuteras olika former av lärande, speciellt peer learning och casemetodik. Vidare ges kunskap om olika faser i handledningsprocessen, som leder till ökad självständighet hos studenterna i kliniskt arbete och värdering och reflektion av de egna insatserna. Professionellt och etiskt förhållningssätt gentemot studenterna diskuteras och kursdeltagarna stimuleras att diskutera och reflektera över olika arbetssätt och planerade handledarinsatser. Kursdeltagarna undervisas i handledningssamtalets struktur och innehåll samt samtalsfärdigheter.

Kursdeltagarna får, på basis av deras handledningsområden, diskutera kursmål för den verksamhetsförlagda utbildningen och bedömning av studentens kliniska färdigheter.

Förutom aktivt deltagande i undervisningen författar deltagarna egna case och diskuterar den pedagogiska uppläggningen av dessa utifrån kurslitteraturen. Vidare ingår en skriftlig reflektionsuppgift kring handledarrollen som ska vara kopplad till kurslitteraturen.

Undervisning

Föreläsningar, gruppdiskussioner, caseseminarier, litteraturstudier.

Examination

Aktivt deltagande i undervisningen. Muntlig respektive skriftlig redovisning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin