Psykologi I. Inlärningspsykologi, beteendeanalys, beteendemedicin
Kursplan, Grundnivå, 2PS608
- Kod
- 2PS608
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 22 februari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Allmänt
Ingår som kurs i Fysioterapeutprogrammet 180 hp.
Behörighetskrav
Antagen till Fysioterapeutprogrammet 180 hp.
Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- Definiera och beskriva centrala ämnesområden inom psykologin med relevans för fysioterapi samt återge väsentliga huvuddrag inom dessa.
- Redogöra för hur beteenden utvecklas och vidmakthålls i interaktion mellan individ och miljö.
- Beskriva och förklara det teoretiska synsätt som ligger till grund för beteendeanalys samt förstå tillämpningen av denna.
- Beskriva och redogöra för allmänna principer inom hälsopsykologi och beteendemedicin.
Innehåll
Att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och metoder avseende psykologi samt den empiri dessa vilar på. I kursen introduceras även beteendemedicin och specifika tillämpningar av inlärningspsykologi.
Kursen delas upp i fyra moment:
- Psykologin som vetenskap och ämnesområde. Innehållet är av introducerande karaktär och omfattar grundläggande områden inom psykologin t.ex. neuropsykologi, psykosocial utveckling och socialpsykologi. (1,5 hp)
- Inlärningspsykologi. Momentet behandlar grundläggande områden inom inlärningspsykologi t.ex. respondent och operant inlärning. (1,5 hp)
- Beteendeanalys. I momentet introduceras strategier och tekniker för att analysera beteenden, samt hur analysen används för beteendeförändring. (3 hp)
- Grundläggande beteendemedicin. Innehållet är av introducerande karaktär och omfattar centrala områden inom beteendemedicin t.ex. hälsopromotion, preventiva åtgärder samt relevanta teoretiska modeller. (1,5 hp)
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Godkänd på individuell skriftlig examination (1-3).
Aktivt deltagande i seminarium/gruppövning (3, 4).
Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfället inte kräver obligatorisk närvaro.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.