Metod och projektarbete
Kursplan, Grundnivå, 2SC147
- Kod
- 2SC147
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1F, Psykologi G1F, Sociologi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 juni 2018
- Ansvarig institution
- Sociologiska institutionen
Allmänt
Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoäng 15-30 i pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv, psykologi med inriktning mot arbetsliv och sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal. Kursen är obligatorisk inom Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor, 180 högskolepoäng.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A5/5)
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Modul 1 - Introduktion till metod, metodologi, vetenskapsteori, samt projektarbete
- redogöra för grundläggande teorier och begrepp i vetenskapsteoretiska resonemang samt deras relevans för upplägg av projekt och datainsamlande
- redogöra för grundläggande metodologiska och metodiska frågor
- planera och utforma ett projekt med relevans för Arbetsliv-, Organisation- och Personalområdet (AOP-området) utifrån relevanta metodologiska och vetenskapsteoretiska överväganden
Modul 2 - Kvantitativ metod
- redogöra för den teoretiska basen för kvantitativ statistik
- redogöra för olika kvantitativa metodinriktningar
- identifiera och tillämpa relevanta kvantitativa metoder för statistisk prövning
- värdera och tolka resultatet av kvantitativa analyser
Modul 3 - Kvalitativ metod
- redogöra för olika kvalitativa metodinriktningar
- kritiskt reflektera över olika metodiska vägval i forskningsprocessen
- identifiera och tillämpa relevanta kvalitativa metodkunskaper
- värdera och formulera resultatet av kvalitativa undersökningar
Modul 4 - Projektarbete
- utföra och presentera ett vetenskapligt projekt med relevans för AOP-området
- kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder i ett arbete med relevans för AOP-området
- identifiera och tillämpa relevanta kvalitativa och kvantitativa metodkunskaper för ett projektarbete med relevans för AOP-området
- värdera och formulera resultatet av kvalitativa undersökningar i ett projekt arbete med relevans för AOP-området
- värdera och tolka resultatet av kvantitativa analyser i ett projekt arbete med relevans för AOP-området
Innehåll
Under denna kurs utvecklar studenten en grundläggande förståelse för samhällsvetenskaplig metod och metodologi med relevans för arbetsliv-, organisation- och personalområdet (AOP-området). Under kursens gång stiftar studenten bekantskap med kvalitativa och kvantitativa metoder, såväl som grundläggande frågor om metodologi och vetenskapsteori. Studenten lär sig också att tillämpa dessa kunskaper i ett projektarbete.
Kursen består av fyra moduler: 1) Introduktion till metod, metodologi, vetenskapsteori, samt projektarbete, 2 hp, 2) Kvantitativ metod, 4 hp, 3) Kvalitativ metod, 4 hp, samt 4) Projektarbete, 5 hp.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, datalaborationer, samt gruppövningar. Deltagandet i gruppövningar och seminarier är obligatoriskt. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Uppfylls inte krav på närvaro hänvisas studenten till nästa kurstillfälle. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga prov, samt projektarbete. För slutbetyget VG på hela kursen krävs VG på minst 9 av kursens 15 hp. Inlämningar som lämnas in efter utsatt tid kan ej godkännas. Vid missad deadline hänvisas studenten till omexaminationstillfälle.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.