Antenatal-, förlossnings-, postpartum- och neonatalvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3OG068
- Kod
- 3OG068
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Reproduktiv hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 17 januari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Legitimation som sjuksköterska med kandidatexamen i huvudämnet vårdvetenskap/omvårdnad.
Mål
Kursen är en delkurs i termin 1 inom barnmorskeprogrammet.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- identifiera barnmorskans ansvar och funktion i samband med graviditet, förlossning och postpartumvård
- beskriva graviditetens normala fysiska och psykiska utvecklingsfaser
- kunna tillämpa nationella riktlinjer för mödrahälsovård och föräldrautbildning
- informera om metoder inom prenataldiagnostik samt analysera och värdera etiska frågeställningar
- ange hur våld i samband med graviditet kan påverka mor och barn samt kunna tillämpa lagstiftningen kring anmälningsskyldighet/möjlighet
- beskriva förlossningens normala förlopp
- analysera och bedöma ett normalt kardiotokografi (CTG)
- kunna tillämpa olika former av smärtlindring
- kunna tillämpa pre- och postoperativ vård i samband med operativa ingrepp före, under och efter förlossningen
- planera, organisera och utföra vård av mor och barn under graviditet, förlossning och postpartum
- diskutera amning i ett globalt perspektiv samt redovisa kunskap om amningsfysiologi
- beskriva och initiera den naturliga amningsprocessen samt identifiera komplikationer
- beskriva och diskutera tillstånd, reaktioner och förändringar hos foster och nyfödda barn (Apgar), föreslå åtgärder och diskutera dess konsekvenser, samt redogöra för adekvat behandling vid akuta situationer
- referera till lagstiftning, författningar och föreskrifter inom området
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- integrera kunskap vid, analysera komplexa situationer, formulera bedömningar och hypoteser, föreslå undersökningar och behandlingsmetoder, genomföra, följa upp och analysera resultat avseende:
- vård i samband med graviditet
- vård vid normal förlossning
- vård under normalt puerperium
- vård av det nyfödda barnet
- självständigt kunna och på ett begripligt sätt förmedla relevant kunskap till patienter, närstående, personal och studenter samt analysera och reflektera över sin egen förmåga till kommunikation
- demonstrera förmåga att utföra yttre palpation, vaginal undersökning förlossningshandgrepp samt suturering
- föreslå och förklara olika former av förlossningsanalgesi och förlossningsanestesi samt assistera vid EDA
- föreslå råd/undervisning/stöd till föräldrar under normala förhållanden
- dokumentera vården och patientdata enligt lagstiftningens krav
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- ur ett helhetsperspektiv göra bedömningar utifrån etiska kulturella och relevanta vetenskapliga aspekter och utifrån dessa bedömningar föreslå åtgärder
- självständigt kunna kritiskt granska och bedöma relevant information, reflektera över olika fakta och frågeställningar samt ta ställning till vad som är normal graviditet och förlossning samt normalt puerperium
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
Innehåll
Graviditetsfysiologi samt placentas utveckling
Hälsoövervakning och hälsoundervisning under graviditet
Prenataldiagnostik
Föräldrautbildning
Barnmorskans funktion och ansvar i förlossningsvård
Födandets normala förlopp, fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter
Övervakning av mor/barn under normal förlossning
Fosterljudsregistrering, kardiotokografi
Smärta och smärtlindring
Bristningar, episiotomi och suturering
Barnets anpassning, omställning och omhändertagandet i samband med födelsen
Normalt puerperium
Amningens normala förlopp, fysiologiska och psykologiska aspekter
Prematuritet
Fosterasfyxi
Neonatalvård
Dokumentation och kvalitetsutveckling
Lagar och förordningar av betydelse vid möten i vården
Undervisning
Utbildningen sker genom föreläsningar, seminarier samt genom enskilt arbete och grupparbete. Den studerande ska tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella område.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga redovisningar samt obligatoriskt godkänt deltagande i seminarier och grupptillfällen. Samtliga provmoment måste vara godkända för tillträde till termin 2.
Provmoment:
Förlossningshandgrepp yttre palpation, vaginal undersökning, CTG 1 hp
Suturering 1 hp
Individuell skriftlig tentamen 3,5 hp
Seminarium neonatologi 2 hp
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Grundutbildningskommittén har beslutat att följande principer för handläggning av underkända tentamina skall gälla:
att studenten skall, för att delta i det fjärde tentamensförsöket, göra en skriftlig ansökan till studierektor/kursledare. Studierektor/kursledare skall därvid tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen. Ej godkända moment/examinationer skall vara avklarade och godkända senast inom ramen för nästkommande kurs för att studenten skall kunna fortsätta sin utbildning utan avbrott. Dispens - om särskilda skäl föreligger kan studenten ansöka om dispens (beslut av programkommittén).
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 1