Kvinnors reproduktiva hälsa/ohälsa samt antikonception
Kursplan, Avancerad nivå, 3OG069
- Kod
- 3OG069
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Reproduktiv hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 17 januari 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Legitimation som sjuksköterska med kandidatexamen i huvudämnet vårdvetenskap/omvårdnad.
Mål
Kursen är en delkurs i termin 1 inom barnmorskeprogrammet.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- redogöra för metoder för gynekologisk undersökning samt hur kvinnans önskemål och behov kan tillgodoses i samband med detta
- redogöra för gynekologiska sjukdomar och infektioner samt för vård/omvårdad
- redogöra för de antikonceptionsmetoder som tillhör barnmorskans kompetensområde, samt för rådgivningsaspekter i samband med antikonception
- redogöra för lagstiftning, författningar och föreskrifter inom området
- kunna diskutera sambandet mellan relevant forskning och klinisk verksamhet
- redogöra för forskningsetiska överväganden
- redogöra för olika forskningsansatser, metodval samt analysmetoder
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenterna visa förmåga att:
- integrera kunskap, analysera komplexa situationer, formulera bedömningar och hypoteser, föreslå undersökningar och behandlingsmetoder samt redogöra för förväntade resultat avseende:
- gynekologiska sjukdomar, klimakteriet och den postmenopausala kvinnans hälsa och sexualitet
- maligna tumörer och onkologisk vård samt omvårdnad
- sexualitet, samlevnad och antikonception
- föreslå och argumentera för kvalitets- och förbättringsarbete i klinisk verksamhet
- söka kunskap utifrån ett forskningsbart problem samt välja lämplig metod för problemet, utarbeta en projektplan samt redovisa den vid ett seminarium
- opponera på en i förväg tilldelad projektplan vid ett seminarium
- genomföra en datainsamling, analysera och presentera kvantitativa och kvalitativa resultat
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- ur ett helhetsperspektiv göra bedömningar utifrån etiska, sociokulturella och relevanta vetenskapliga aspekter och föreslå åtgärder
- självständigt kunna kritiskt granska och bedöma relevant information, reflektera över olika fakta och frågeställningar samt ta ställning till tillämpbarhet
Innehåll
Gynekologiska sjukdomar
Gynekologisk undersökning
Antikonception
Preventivmedelsrådgivning
Lagstiftning, författningar och föreskrifter inom området
Statistiska metoder och databearbetning av kvalitativa och kvantitativa data
Validitet, reliabilitet
Presentation av forskningsresultat
Projektplan: problemformulering och metodval
Undervisning
Utbildningen sker genom föreläsningar, seminarier samt genom enskilt arbete och grupparbete. Den studerande ska tillämpa ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga redovisningar samt godkänt deltagande i seminarier och gruppstillfällen. Samtliga följande provmoment måste vara godkända för tillträde till termin 2.
Provmoment:
Moment 1:
Inlämningsuppgift vetenskaplig metod, 0,5 hp
Moment 2:
Seminarium antikonception, 1 hp
Moment 3:
Klinisk examination i spiralinsättning, 1 hp
Moment 4:
Projektplan som presenteras och examineras vid ett seminarium, 2 hp
Moment 5:
Skriftlig tentamen antikonception och gynekologi, 3 hp
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 1