Genus och kulturella representationer
Kursplan, Grundnivå, 5GN039
- Kod
- 5GN039
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Genusvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 23 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Centrum för genusvetenskap
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs på grundnivå. Kursansvarig är Centrum för genusvetenskap.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera grundläggande genusvetenskapliga begrepp, teorier och frågeställningar inom forskningsområdet kulturella representationer
- tillämpa och problematisera grundläggande genusvetenskapliga begrepp och teorier om konst, litteratur, medier och masskultur
- göra analyser av genusvetenskapliga frågeställningar och empiriska material inom givna tidsramar
- göra grundläggande informationssökningar och ha kännedom om enkel referenshantering
- skriftligen och muntligen kommunicera grundläggande kunskaper till andra
Innehåll
Kursen ger kunskap om olika kulturella representationer av kön/genus och hur dessa kan analyseras, också i relation till andra maktordningar. Kursen är identisk med Genusvetenskap A, delkurs 4: Kulturella representationer (7,5 hp).
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och icke-lärarledda gruppövningar. Seminarierna är obligatoriska. Frånvaro från enstaka seminarium (1-2) kan i undantagsfall kompenseras genom särskild ersättningsuppgift, som meddelas av läraren och genomförs enligt instruktion och inom given tidsram.
Examination
Kursen examineras genom muntlig redovisning av en uppgift samt seminariedeltagande. Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Betygskriterier delas ut vid kursstart.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.