Reproduktiv hälsa I. Barnmorskans roll med fokus på okomplicerat barnafödande

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3OG087

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3OG087
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Reproduktiv hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 7 november 2018
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Svensk legitimation som sjuksköterska. För utbildningar 180 hp eller kortare krävs vetenskaplig metod och uppsatskurs i vårdvetenskap/omvårdnad 15 hp (C-nivå/kandidatnivå).

Mål

Kursen är Reproduktiv hälsa I en delkurs i termin 1 inom Barnmorskeprogrammet. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

  • redogöra för reproduktionsorganens anatomi, endokrinologi samt embryologi
  • redogöra för den okomplicerade graviditetens fysiologiska och psykologiska utvecklingsfaser samt födandets okomplicerade fysiologiska förlopp
  • identifiera barnmorskans ansvar och funktion i samband med okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid
  • redovisa kunskap om amningsfysiologi samt bedöma, initiera och stödja den naturliga amningsprocessen
  • planera vilken vård som är lämplig vid okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid samt hos det friska nyfödda barnet
  • föreslå råd/undervisning/stöd till föräldrar under okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid
  • demonstrera förmåga att utföra förekommande undersökningar och behandlingar vid graviditet, födande och barnsängstid
  • kunna omsätta kunskap från vetenskaplig teori och metod

Innehåll

Reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi samt embryologi

Graviditetsfysiologi samt placentas utveckling

Hälsoövervakning och hälsoundervisning under okomplicerad graviditet

Fosterdiagnostik

Föräldrautbildning

Födandets fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter

Övervakning av mor/barn under okomplicerad födsel

Fosterövervakning

Smärta och smärtlindring

Förlossningsmanövrar, handgrepp och undersökningar

Okomplicerade förlossningsbristningar och sutureringsteknik

Nyfödda barns anpassning och omställning, samt omhändertagande i samband med okomplicerad födsel

Okomplicerad barnsängstid

Amningens fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter

Journalföring

Lagar och förordningar av betydelse

Barnmorskeprofessionen i ett nationellt, globalt och historiskt perspektiv

Internationella och nationella styrdokument för professionen

Barnmorskans funktion och ansvar

Grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa

Vetenskaplig teori och metod, evidensbaserad vård och forskningsetiska principer

Undervisning

Utbildningen sker på distans med två till tre campusförlagda kursveckor. Under kursveckorna sker föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. Därutöver förekommer grupp- och individuella studieuppgifter samt fältstudier. Den studerande skall tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursen i form av praktiska moment, skriftliga tentamina, redovisningar samt seminarier. Samtliga examinerande moment måste vara godkända för tillträde till termin 2.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin