Reproduktiv hälsa I. Barnmorskans roll med fokus på okomplicerat barnafödande
Kursplan, Avancerad nivå, 3OG087
- Kod
- 3OG087
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Reproduktiv hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 7 november 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Svensk legitimation som sjuksköterska. För utbildningar 180 hp eller kortare krävs vetenskaplig metod och uppsatskurs i vårdvetenskap/omvårdnad 15 hp (C-nivå/kandidatnivå).
Mål
Kursen är Reproduktiv hälsa I en delkurs i termin 1 inom Barnmorskeprogrammet. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- redogöra för reproduktionsorganens anatomi, endokrinologi samt embryologi
- redogöra för den okomplicerade graviditetens fysiologiska och psykologiska utvecklingsfaser samt födandets okomplicerade fysiologiska förlopp
- identifiera barnmorskans ansvar och funktion i samband med okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid
- redovisa kunskap om amningsfysiologi samt bedöma, initiera och stödja den naturliga amningsprocessen
- planera vilken vård som är lämplig vid okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid samt hos det friska nyfödda barnet
- föreslå råd/undervisning/stöd till föräldrar under okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid
- demonstrera förmåga att utföra förekommande undersökningar och behandlingar vid graviditet, födande och barnsängstid
- kunna omsätta kunskap från vetenskaplig teori och metod
Innehåll
Reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi samt embryologi
Graviditetsfysiologi samt placentas utveckling
Hälsoövervakning och hälsoundervisning under okomplicerad graviditet
Fosterdiagnostik
Föräldrautbildning
Födandets fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter
Övervakning av mor/barn under okomplicerad födsel
Fosterövervakning
Smärta och smärtlindring
Förlossningsmanövrar, handgrepp och undersökningar
Okomplicerade förlossningsbristningar och sutureringsteknik
Nyfödda barns anpassning och omställning, samt omhändertagande i samband med okomplicerad födsel
Okomplicerad barnsängstid
Amningens fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter
Journalföring
Lagar och förordningar av betydelse
Barnmorskeprofessionen i ett nationellt, globalt och historiskt perspektiv
Internationella och nationella styrdokument för professionen
Barnmorskans funktion och ansvar
Grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa
Vetenskaplig teori och metod, evidensbaserad vård och forskningsetiska principer
Undervisning
Utbildningen sker på distans med två till tre campusförlagda kursveckor. Under kursveckorna sker föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. Därutöver förekommer grupp- och individuella studieuppgifter samt fältstudier. Den studerande skall tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av praktiska moment, skriftliga tentamina, redovisningar samt seminarier. Samtliga examinerande moment måste vara godkända för tillträde till termin 2.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.