Från vaggan till graven. Dagligt liv i antikens Rom
Kursplan, Avancerad nivå, 5AK012
- Kod
- 5AK012
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Antikens kultur och samhällsliv A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 24 september 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för arkeologi och antik historia
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redovisa grundläggande kunskaper om olika aspekter av romersk socialhistoria.
- värdera och jämföra den bredd av olika slags primärkällor som finns tillgängliga för studiet av antiken: historiska texter, inskrifter, materiell kultur och bildframställningar.
- initierat diskutera ett specifikt problem eller område inom romersk socialhistoria.
Innehåll
I många studier om det antika Rom ställs ”vanliga människor” i skuggan av en elit. Under denna kurs får deltagarna bekanta sig med ett bredare befolkningsspektrum: slavar, frigivna och friborna, barn och vuxna, fattiga och bättre bemedlade, kvinnor och män. Vi får möta dem från vaggan till graven, veta mer om deras liv och vardag, deras glädjeämnen och sorger. Vi diskuterar frågor som exempelvis: Vad arbetade de med? Vad åt de? Hur gick man på toaletten? Hur skötte man sin hygien? Vad gjorde man på fritiden?
Vår kunskap om skiftande levnadsvillkor hos ”vanliga människor” vilar på en bredd av olika källmaterial: texter, inskrifter, materiell kultur och olika typer av bildframställningar. Ett centralt syfte med kursen är att ge studenten en inblick i dessa källmaterial och på vilket sätt de kan användas i tolkningen av det förflutna.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier med skriftliga och muntliga redovisningsuppgifter. Undervisningen ges på engelska.
Examination
Examination sker löpande genom aktivt deltagande i muntliga och skriftliga seminarieuppgifter, dessutom genom en skriftlig fördjupningsuppgift. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.