Omvårdnad inom ambulanssjukvård 2

12,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3KR293

Kod
3KR293
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 7 januari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för kirurgiska vetenskaper

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot ambulanssjukvård och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Inriktningen Ambulanssjukvård kräver dessutom minst B-körkort.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

-analysera samverkan och kommunikation i vårdkedjan och värdera konsekvenser för patienter och närstående

-analysera och värdera sambandet miljö, teknik och människa och föreslå åtgärder för att förbättra vårdmiljön och patientsäkerheten

-analysera och värdera etiska problem och dilemman samt tolka dessa i relation till patient/närstående, professionens ansvar och de mänskliga rättigheterna

-stödja och informera patienter och närstående för att uppnå personcentrerad och säker vård

-göra en omvårdnadsplan tillsammans med patient och närstående samt leda, genomföra och utvärdera omvårdnad för att uppnå personcentrerad och säker vård

--analysera fysiologiska och patofysiologiska processer vid olika sjukdomstillstånd och värdera dessa relaterat till patienters hälsa samt omvårdnad och behandling

-använda vårdpedagogiska principer i undervisning och kommunikation inom hälso- och sjukvården

-leda och implementera evidensbaserad omvårdnad

-problematisera kring förhållandet mellan resurser, makt och den egna professionens ansvar för evidensbaserad och personcentrerad omvårdnad

-analysera och värdera betydelsen av livslångt lärande för yrkesutövningen samt föreslå en strategi för fortsatt kompetensutveckling

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

-aktuell omvårdnadsforskning samt vårdvetenskapliga teorier och begrepp

-personcentrerad vård

-patientsäkerhet

-etik

-handledningsmetodik och undervisning

-förbättringskunskap och implementering av evidensbaserad omvårdnad

-personcentrerad och evidensbaserad omvårdnad och medicinsk behandling av patienter vid varierande komplexa sjukdomstillstånd inklusive klinisk status

-triage: bedömning, åtgärder och utvärdering

-prehospital vårdmiljö, vårdkedjan och den prehospitala vårdprocessen

-dokumentation och kommunikation

-optimal vårdnivå

MEDICINSK VETENSKAP

- fysiologi, patofysiologi och sjukdomslära

- farmakologiska behandlingsprinciper

- prehospitala vårdprogram med specifika åtgärder och behandlingar

-svikt i vitala funktioner

Undervisning

ARBETSFORMER

Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska/praktiska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. För examination av verksamhetsförlagd utbildning används bedömningsinstrumentet AssCe som stöd. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin