Arameiska/syriska B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SY201

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SY201
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Semitiska språk G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 12 mars 2019
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen ges som fristående kurs. Kursen kan räknas till biområdet Arameiska/Syriska i kandidatexamen.

Behörighetskrav

Delkurserna Syrisk grundkurs, 7,5 hp, Klassisk syriska I, 7,5 hp, Klassisk syriska II, 7,5 hp, inom Arameiska/syriska A.

Mål

Kursens syfte är att ge den studerande vidgad förmåga att läsa, förstå och språkligt analysera klassisk syrisk text, mot bakgrund av ökade realiakunskaper, samt grundläggande förmåga att använda den funktionella grammatikens begrepp på ett syriskt textmaterial.

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Avseende delkurs 1: Klassisk syrisk prosa och poesi

  • översätta givna texter med klassisk syrisk prosa och poesi med och utan hjälp av lexikon

Avseende delkurs 2: Klassisk syrisk syntax och text

  • analysera valda klassiska syriska texter med avseende på regelbundna (starka) och oregelbundna (svaga) ordbildningar och grundläggande syntax (inklusive de vanligaste logiska satsfogningarna och olika typer av underordnade satser) med hjälp av en referensgrammatik
  • redogöra detaljerat för den klassiska syriskans morfosyntax (form- och satslära) med användning av grundläggande språkvetenskaplig terminologi

Avseende delkurs 3: Grammatik och textlingvistik:

  • redogöra för innebörden i begreppet funktionell grammatik samt något om hur denna teoretiska inriktning skiljer sig från andra, främst den generativa,
  • på en översiktlig och elementär nivå redogöra för strukturen hos semantisk-lexikala nätverk,
  • definiera huvudordklasser utifrån syntaktiska, morfologiska och semantiska kriterier i ett för studenten tidigare okänt språk,
  • förklara vad som menas med grammatikaliseringsprocesser, samt översiktligt förklara hur grammatikalisering av tempus-, aspekt-, negations- och kongruensmarkörer sker i språk,
  • redogöra för förhållandet mellan semantiska roller och grammatiska relationer,
  • redogöra för begreppen transitivitet och valens,
  • analysera och redogöra för markering av grammatiska relationer hos både huvud- och
  • dependentmarkering i för studenten tidigare okända språk,
  • förklara skillnaden mellan språk med fri och bunden ordföljd, samt förhållandet mellan ordföljden i satser och bundna morfem,
  • definiera och redogöra för begreppen tempus, aspekt och modalitet, samt redogöra för skillnaden mellan aspekt och aktionsart,
  • redogöra för begreppen perfektiv - imperfektiv
  • redogöra för skillnaden mellan presupposition, realis och irrealis, och
  • på en översiktlig och elementär nivå redogöra för skillnaden mellan logisk och språklig negation.

Avseende delkurs 4: Arameisk/syrisk litteratur

  • översiktligt redogöra för den syriska litteraturens utveckling i dess historiska kontext
  • redogöra för de viktigaste syriska författarnas liv och litterära verk

Innehåll

Klassisk syrisk prosa och poesi, 7,5 hp

Klassisk syrisk syntax och text, 7,5 hp

Grammatik och textlingvistik, 7,5 hp

Arameisk/syrisk litteratur, 7,5 hp

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.

Examination

Delkurser 1 och 2 examineras genom salskrivning, delkurs 3 i enlighet med Funktionell grammatik (5LN232) och delkurs 4 i enlighet med Arameisk/syrisk litteratur (5SY221).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin