Funktionell grammatik II
Kursplan, Grundnivå, 5LN233
- Kod
- 5LN233
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som valbar kurs inom Lingvistik C och som fristående kurs.
Behörighetskrav
Funktionell grammatik I, 7,5 hp, eller 60 hp i ett språkvetenskapligt ämne
Mål
Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper inom grammatikområdet.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- kritiskt reflektera över funktionell lingvistik som en teoretisk modell samt
kontrastera den mot formella teoretiska modeller,
- redogöra för skillnaderna mellan enkla satskonstruktioner och komplexa satskonstruktioner, samt beskriva relationerna mellan de enkla satser som ingår i komplexa satskonstruktioner, till både funktion och form,
- beskriva syntaktiska och semantiska egenskaper hos komplexa satskonstruktioner som relativsatser, komplementsatser och satskedjor,
- redogöra för huvuddragen i diatesfenomen: semantiska konstruktioner (reflexiv och medium) och pragmatiska konstruktioner (passiv och antipassiv) och deras syntaktiska egenskaper tvärspråkligt,
- redogöra för syntaktiska strategier för att ange diskursfunktioner som kontrastiv fokus och topik, och
- tillämpa de teoretiska kunskaperna vid analys av givna språkliga material.
Innehåll
Beskrivning av språkliga fenomen på meningsnivå, såsom nominalisering, komplementsats, relativsats, adverbialsats, satskedja, samordning-underordning. Vid beskrivning av dessa syntaktiska konstruktioner tas hänsyn även till deras semantiska och pragmatiska egenskaper.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kursen har två examinerande moment:
1. en uppsats om ca 5-10 sidor;
2. en muntlig redovisning.
Föreskrifter om uppsatsen och redovisningen föreligger vid kurstillfällets början. Inlämning av uppsatsen sker i slutet av kursen, exakt datum för inlämning meddelas av läraren vid kursstart.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övergångsbestämmelser
Kursen ersätter den tidigare kursen Syntax (5LN241) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.