Swahili 2
Kursplan, Grundnivå, 5SW003
- Kod
- 5SW003
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges inom Swahili A och som fristående kurs.
Behörighetskrav
Swahili 1
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- beskriva och praktiskt använda samtliga tempus- och aspektformerna hos verb, i jakande och nekande konstruktioner,
- beskriva och praktiskt använda subjekts- och objektsformer hos verb, i jakande och nekande konstruktioner,
- beskriva och praktiskt använda de vanligaste verbextensionerna,
- beskriva och praktiskt använda substantiv i alla substantivklasser,
- beskriva och praktiskt använda olika böjningsformer hos adjektiv och pronomen,
- ta ut satsdelar och analysera ordformer i en text med hjälp av ett lexikon,
- läsa upp enkla texter på swahili med ett begripligt uttal,
- översätta enklare texter till och från swahili med hjälp av ett lexikon,
- skriva elementära texter på swahili,
- ställa och besvara enkla frågor på swahili,
- initiera, genomföra och avsluta enkla samtal på ett sätt som kan anses brukligt i språkområdet.
Innehåll
Fortsättning av nybörjarkurs i modern swahili, i första hand det moderna tal- och litteraturspråket. Övningar i talspråk och intonation. Djupare genomgång av den moderna swahilins morfologi och syntax. Läsning av enklare prosatexter. Översättningsövningar till och från swahili. Genomgång av en enklare handbok.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Examination på kursen består av ett mindre antal glosprov, en muntlig examination samt en salstentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.