Design för digitala praktiker
Kursplan, Avancerad nivå, 2IS070
- Kod
- 2IS070
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Informationssystem A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Behörighetskrav
90 hp informationssystem eller motsvarande
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- förklara metoder för systemutveckling,
- beskriva betydelsen av kravspecifikationer, konceptuella modeller och prototyper inom systemdesign,
- förklara betydelsen av processförbättring och metodanpassning i utvecklingsprojekt,
- förklara betydelsen av ledning och kommunikation i samband med förändringsprocesser i utvecklingsprojekt,
- förklara vad kvalitativa forskningsmetoder är och hur de kan tillämpas för att stöda systemutveckling.
Vad gäller färdigheter och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa kvalitativa forskningsmetoder i ett systemutvecklingssammanhang,
- skapa en konceptuell modell för design av digitala praktiker,
- välja och tillämpa projektledningsmetoder utgående ifrån systemutvecklingsprojektet,
- anpassa utvecklingsmetoder till specifika situationer.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- utvärdera designalternativ utifrån kriterier såsom konceptuella modeller och kravspecifikationer,
- utvärdera systemutvecklingsmetoder och göra rekommendationer enligt givna kriterier i en viss situation,
- utvärdera följderna av en förändringsprocess inom en organisation.
Innehåll
Första kursen i programmet introducerade studeranden till digitalisering och digitala praktiker. Den här kursen bygger vidare på första kursen genom att studeranden får djupare insikter i hur digitala praktiker kan designas utgående ifrån verksamhetens behov. Av central betydelse är systemutveckling, där system i detta fall syftar på tekniskt implementerade sociala system. Detta innebär att systemutveckling alltid innebär påverkan på individer, arbetsprocesser och organisationers verksamhet, och kan inte isoleras som enbart tekniska (IT) projekt. Således är systemutveckling ett större koncept än enbart mjukvaruutveckling, och inbegriper alltid även projektledning, förändringsledning och kommunikation. Stor fokus i kursen läggs på designtänkandet och styrning av designprocessen.
Kursen inleder med en generell översikt av organiserande av systemutveckling samt olika filosofiska perspektiv på systemutveckling, t.ex. människa-dator interaktion (human-computer interaction, HCI), mjukvaruutveckling (software engineering, SE) och informationssystemsutveckling (information systems development, ISD). Sedan följer en historisk översikt av systemutvecklingsmetoder fram till dagens vanligt använda utvecklingmodeller. Väsentliga metoder och tekniker inom systemutvecklingprocessen, såsom konceptuell modellering, ontologiteknik och prototyping, samt metodanpassning, täcks också. Kursen täcker även grundläggande principer för projektledning för programvaruutveckling, kvalitetsarbete genom processförbättring (t.ex. CMMi, Spice) samt grundläggande principer för organisationsförändring och förändringsledning. Till slut diskuteras även andra utvecklingsalternativ, såsom offshoring, utläggning (outsourcing) och open sourcing, samt deras implikationer för organisationens verksamhet.
Kursen bidrar till programmets metodstudier genom att introducera studeranden till kvalitativa forskningsmetoder samt hur en vetenskaplig ansats utgående ifrån dessa kan användas inom systemutvecklingssammanhang. Studeranden får öva sina färdigheter genom att tillämpa kvalitativa forskningsmetoder inom ett projekt.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och handledning.
Examination
Seminarier, skriftlig tentamen, och inlämningsuppgifter. Obligatorisk närvaro krävs på vissa moment.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.