Forskningspraktik i beräkningsvetenskap
Kursplan, Avancerad nivå, 1TD245
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 1TD245
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1F, Tillämpad beräkningsvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
Kandidatexamen samt Beräkningsvetenskap III, 5 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- på engelska sammanfatta vetenskapliga artiklar inom området beräkningsvetenskap;
- skriftligt och muntligt, klart och med användning av korrekt terminologi, redogöra för ett forskningsområde inom beräkningsvetenskap;
- identifiera och diskutera vetenskaplig metodologi i forskningsarbete i beräkningsvetenskap;
- diskutera samhälleliga och etiska aspekter på forskningsarbete i beräkningsvetenskap.
Innehåll
Genom kursens upplägg och innehåll får studenten kontakt med forskare vid institutionen och insikt i forskning och forskningsmetodik i allmänhet och forskning i beräkningsvetenskap i synnerhet. Särskild betoning läggs på samhälleliga och etiska aspekter på forskningsarbetet. I kursen ingår träning i muntlig och skriftlig framställning och i att läsa vetenskapliga artiklar.
Undervisning
Undervisningen sker huvudsakligen i seminarieform, med en forskare i beräkningsvetenskap som lärare och handledare. Dessutom ingår undervisning i muntlig och skriftlig framställning.
Examination
Skriva en översiktsartikel om ett forskningstema i beräkningsvetenskap, med ett appendix där forskningsetiska och samhälleliga aspekter med anknytning till artikelns forskningstema diskuteras, samt muntligt presentera innehållet i översiktsartikeln inklusive appendix. Det föregående inkluderar att studenten själv ska söka upp litteratur kring forskningstemat.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.