Medicinsk informatik
Kursplan, Avancerad nivå, 1MD012
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 1MD012
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1N, Människa-datorinteraktion A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
120 hp med 60 hp i naturvetenskap/teknik inklusive grundkurs i människa-datorinteraktion. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redovisa principerna för centrala tillämpningar av informationsteknologi inom hälso- och sjukvård;
- beskriva de teoretiska och metodmässiga grunderna för dessa tillämpningar;
- redogöra för de speciella krav och villkor som gäller för hur informationsteknologi kan tillämpas inom hälso- och sjukvård;
- redogöra för de lagliga villkor som styr informationshantering inom hälso- och sjukvård;
- ge detaljerade exempel på hur IT utvecklas och införs i hälso- och sjukvård;
- beskriva hur IT-stöd inom hälso- och sjukvård bör utformas för att bli användbara och nyttiga.
Innehåll
Medicinsk informatik, introduktion, begrepp.
Medicinsk terminologi
Medicinsk dokumentation och journalhantering
Tekniker för bildanalys och bearbetning, tekniker för bildfångst, medicinska standarder.
Telemedicin
Kunskapsrepresentation och beslutstöd
Användargränssnitt inom hälso- och sjukvården
Lagar och förordningar
Grupparbete som innebär att studera och analysera en tillämpning av IT inom sjukvården.
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och gruppövningar, delvis med inbjudna gästföreläsare. Vi genomför några studiebesök. Handledning av grupparbeten. Obligatoriska redovisningar av grupparbetena.
Examination
Redovisning av gruppbaserade inlämningsuppgifter, och en skriftlig tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.