Tvåspråkighet
Kursplan, Grundnivå, 5LN234
- Kod
- 5LN234
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den ingår dessutom som valfri delkurs i fortsättningskurserna Lingvistik B, C eller D.
Behörighetskrav
30 hp i ett språkvetenskapligt ämne.
Mål
Utbildningen syftar till att ge grundläggande teoretisk och metodologisk kunskap inom området tvåspråkighet.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom tvåspråkighetsforskningen
- beskriva några typiska drag vid utvecklandet av samtidig respektive successiv tvåspråkighet med angivande av hur utvecklingen kan skilja sig åt
- beskriva karakteristiska drag vid kommunikation på två språk med fokus på kodväxling och interferens
- kritiskt reflektera över begrepp i den aktuella samhällsdebatten kring tvåspråkighet och språkinlärning
- förklara samband mellan tvåspråkig utveckling och olika språkmiljöer
Innehåll
Flerspråkighet i samhället. Utvecklandet av tvåspråkighet i olika åldrar: Samtidig och successiv tvåspråkighet. Tvåspråkighet i förskolan och skolan. Språkförlust och språklig tillbakagång. Halvspråkighetsdebatten. Kommunikation på två språk, kodväxling och interferens.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kursen har tre examinerande moment:
1. Obligatorisk närvaro vid gruppövningstillfällen;
2. hemuppgift;
3. salsskrivning.
Föreskrifter om gruppövningstillfällen och hemuppgift föreligger vid kurstillfällets början.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.