Evolutionsbiologi
Kursplan, Grundnivå, 1BG400
- Kod
- 1BG400
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens mål är att ge översiktlig orientering och grundläggande kunskaper om alla delar av modern evolutionsbiologi.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
* Förstå och redogöra för begreppen och processerna
- evolutionsbiologins historia
- fenotypisk och genetisk variation
- selektion
- ärftlighet
- utvecklingsbiologi; traditionell och molekylär
- arter och artbegrepp, olika artbildningsprocesser
- makroevolutionära mönster, fylogenier
- människans utveckling
- kön och könsroller
* Förstå basala evolutionära processer utifrån de begrepp och fundamentala processer som anges ovan
* Värdera, kontrastera och motivera ett ställningstagande rörande olika kontroversiella hypoteser och modeller
* Förstå grundläggande vetenskapsteori
Innehåll
Kursen har två delmoment; föreläsningar (7 hp), och en självständig skrivuppgift (3 hp)
Kursen kommer att ge en översikt av grunderna i modern evolutionsbiologi. Evolutionsbiologins uppkomst och historia. Stor vikt kommer att läggas vid de grundläggande faktorerna för evolution: variation, selektion och ärftlighet. I detta sammanhang kommer biologisk determinism att diskuteras och basala begrepp som typologi och populationstänkande. Dessutom behandlas de utvecklingsbiologiska grunderna samt basen för modern systematik, liksom artbegrepp och artbildningsprocesser samt kön, könsskillnader och parningssystem
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och ett självständigt litteraturarbete.
Examination
För att kursen skall bedömas som godkänd fordras 70% närvaro på de obligatoriska föreläsningarna (7 hp) samt godkänt resultat på det självständiga arbetet (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.