Examensarbete D i tillämpad bioteknik
Kursplan, Avancerad nivå, 1BG353
- Kod
- 1BG353
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Tillämpad bioteknik A1E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
45 hp godkända kurser i årskurs 1 inom masterprogrammet i Tillämpad bioteknik, inkluderande 1 startkurs. Kursen kan endast genomgås efter för examensarbetet erforderliga fördjupningskurser (examensarbeten inom vissa områden av tillämpad bioteknik kräver koppling till en särskild fördjupningskurs).
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa på djupa kunskaper inom en självvald del av tillämpad bioteknik
- söka, tolka och sammanställa relevant vetenskaplig litteratur
- avgränsa ett vetenskapligt problem, planera en vetenskaplig undersökning av problemet, välja lämpliga metoder, utföra undersökningen, tolka och värdera resultaten, samt i förekommande fall kunna generera testbara hypoteser för att förklara gjorda observationer
- redovisa sina resultat på ett korrekt och bra språk för olika målgrupper såväl i vetenskaplig som i populärvetenskaplig form
Innehåll
Ett självständigt arbete genomföres, där kunskaperna från tidigare genomgångna kurser tillämpas. Arbetet genomföres under ledning av handledare i nära anslutning till pågående forsknings- eller utvecklingsprojekt.
För att uppnå målen skall studenten
- under handledning avgränsa ett vetenskapligt problem, undersöka detta, tolka och värdera resultaten samt presentera arbetet muntligt och skriftligt
- söka, värdera och sammanställa information relevant för det valda problemet
- aktivt delta i seminarier och annan verksamhet på den arbetsplats där arbetet utförs
Undervisning
Undervisningen utformas individuellt beroende på projektets inriktning. Handledning ges individuellt eller i grupp.
Examination
För godkänt betyg fordras en godkänd muntlig och skriftlig presentation av examensarbetet vid ett seminarium. Den skriftliga presentationen ska bestå av en vetenskaplig rapport, en populärvetenskaplig sammanfattning och en sammanfattning på engelska.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.