Tidig judisk och kristen kultur i det heliga landet

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5RT399

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT399
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Bibelvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 6 mars 2019
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan utgöra fristående kurs

Kursen kan ingå i Kandidatprogram i religionsvetenskap, 180 hp

Kursen kan ingå i Religionsvetenskapliga program, 210 hp

Kursen kan ingå i lärarprogrammet

Kursen kan tillgodoräknas som delkurs (temakurs) på följande kurser inom ämnesområdet bibelvetenskap: C2GTs, C2i, C2NTs

Behörighetskrav

Bibelvetenskap B2GTs eller Bibelvetenskap B2NTs eller Bibelvetenskap B2i.

Mål

Kursens övergripande syfte är att de studerande skall tillägna sig grundläggande kunskaper om grupperingar och idériktningar i judendomen under andra templets tid, vilka har spelat roll för utvecklingen av den rabbinska respektive den kristna traditionen. Kursen syftar till att ge:

  • en grundläggande kunskap om bibliska platser och arkeologi som historiskt verktyg i det heliga landet.
  • en översiktlig förståelse för landets historia ca 300 f.v.t.-2000 v.t. med fokus på̊ samspelet mellan judar och kristna.
  • en grundläggande förståelse för dagens komplexa politiska och religiösa förhållanden, med fokus på interaktionen mellan judendom och kristendom.

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • redogöra för och förklara den historiska bakgrunden för några bibliska platser i landet samt ge exempel på̊ arkeologiska resultat.
  • översiktligt beskriva och analysera utvecklingslinjer i landets historia med fokus på̊ samspelet mellan judar och kristna.
  • redogöra för dagens religionspolitiska situation med de folk som har anspråk på samma land.
  • nyanserat beskriva de kristna minoriteterna i landet.
  • diskutera hur dagens religionspolitiska situation kan påverka tolkningen av arkeologiska resultat och historiska källor.
  • diskutera olika tolkningar av de bibliska texter som har studerats på kursen utifrån dagens situation.

Innehåll

Kursen vänder sig till studerande (studenter, präster och allmänt intresserade) som vill lära känna judendomens och kristendomens rötter i Jerusalem med omgivningar. Kursen presenterar olika grupperingar och idériktningar inom judendomen under andra templets tid, vilka har spelat roll för utvecklingen av den rabbinska respektive den kristna traditionen. De studerande tar del av grundtexter, artiklar och monografier som speglar denna tid, samt arkeologi och rekonstruktioner av miljöer från andra templets tid. Speciell vikt läggs vid forskning som under de senare decennierna förändrat bilden av såväl judiska teologier och livsåskådningar i denna period som tidiga kristna rörelser i relation till judendom. Diskussioner om vilka konsekvenser denna forskning skulle kunna få för moderna relationer mellan judendom och kristendom inkluderas. I kursen uppmärksammas också hur arkeologi och historia används i den nuvarande politiska diskursen i området.

Undervisning

Undervisning ges i form av obligatoriska seminarier i Uppsala, samt litteraturstudier. Individuella presentationsuppgifter ges. Kursen innehåller också en fältstudiedel i Jerusalem och vid t.ex. Döda havet med föreläsningar och guidningar av lokala forskare och experter samt besök på arkeologiska utgrävningar, museer och institut. Deltagande i resan är inte obligatoriskt; vid behov kan studerande utföra kursen med kompletterande uppgifter. Kostnaderna för resan, boendet och fältstudiet subventioneras av Stiftelsen Fjellstedtska skolan.

Undervisningstillfällen i kursen kan komma att genomföras på engelska.

Examination

En del av examinationen kan äga rum i Jerusalem under resans gång.

  • Obligatoriska seminarier, 1,5 hp (U eller G)
  • Skriftliga PM och muntlig presentation, 3,0 hp (U, G eller VG)
  • Hemskrivning, 3,0 hp (U, G eller VG)

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Kursen ges i samarbete med Stiftelsen Fjellstedtska skolan.

Övergångsbestämmelser

Studenter som läst denna kurs har möjlighet att tentera kursen enligt denna kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin