Kemisk bindning och strukturformation
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA580
- Kod
- 1FA580
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Kvantfysik, fasta tillståndets fysik eller motsvarande.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- hantera de grundläggande koncepten inom täthetsfunktionalteori och tillämpa denna teori för att beskriva materialegenskaper
- redogöra för skillnader mellan pseudopotentiala metoder och tight-binding metoder, samt analysera materialgrupper där de olika metoderna har sina styrkor respektive svagheter
- beskriva generella trender gällande kemisk bindning och strukturformation hos material i fas och molekylär form
- förklara grundläggande skillnader mellan de olika former av kemisk binding som är relevanta för olika materialgrupper, samt gruppera material inom de viktigaste typerna av kemisk binding.
Innehåll
Grundläggande moment i kemisk bindning i molekylära system och fasta material beskrivs. Detta innebär en teoretisk beskrivning av elektronstrukturen hos dessa system, både med pseudopotentialmedoder och s.k. tight-binding metoder. Koppling mellan elektronstrukturer och strukturella egenskaper beskrivs i detalj, t.ex. strukturstabilitetsteoremet och momentutveklingar.
Grundläggande begrepp inom täthetsfunktionalteori behandlas även. Stor vikt fästs vid en stark koppling mellan observerade trender i kemisk bindning i periodiska systemet, med de teoretiska modellerna som beskrivs i kursen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och lektionsövningar.
Examination
Inlämningsuppgifter där 4 av 8 problemlösningar skall vara godkända för betyget 3, 6 av 8 problemlösningar skall vara godkända för betyget 4, och 7 av 8 problemlösningar skall vara godkända för betyget 5.
Uppgifter skrivna på engelska.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.