Kemisk bindning och strukturformation

10 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1FA580

Kod
1FA580
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Fysik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för fysik och astronomi

Behörighetskrav

Kvantfysik, fasta tillståndets fysik eller motsvarande.

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • hantera de grundläggande koncepten inom täthetsfunktionalteori och tillämpa denna teori för att beskriva materialegenskaper
  • redogöra för skillnader mellan pseudopotentiala metoder och tight-binding metoder, samt analysera materialgrupper där de olika metoderna har sina styrkor respektive svagheter
  • beskriva generella trender gällande kemisk bindning och strukturformation hos material i fas och molekylär form
  • förklara grundläggande skillnader mellan de olika former av kemisk binding som är relevanta för olika materialgrupper, samt gruppera material inom de viktigaste typerna av kemisk binding.

Innehåll

Grundläggande moment i kemisk bindning i molekylära system och fasta material beskrivs. Detta innebär en teoretisk beskrivning av elektronstrukturen hos dessa system, både med pseudopotentialmedoder och s.k. tight-binding metoder. Koppling mellan elektronstrukturer och strukturella egenskaper beskrivs i detalj, t.ex. strukturstabilitetsteoremet och momentutveklingar.

Grundläggande begrepp inom täthetsfunktionalteori behandlas även. Stor vikt fästs vid en stark koppling mellan observerade trender i kemisk bindning i periodiska systemet, med de teoretiska modellerna som beskrivs i kursen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar och lektionsövningar.

Examination

Inlämningsuppgifter där 4 av 8 problemlösningar skall vara godkända för betyget 3, 6 av 8 problemlösningar skall vara godkända för betyget 4, och 7 av 8 problemlösningar skall vara godkända för betyget 5.

Uppgifter skrivna på engelska.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin