Rymdprojekt
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA256
- Kod
- 1FA256
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 10 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
180 hp inom fysik, matematik och teknik.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- lösa ett komplext vetenskapligt och tekniskt problem i projektform tillsammans med flera andra personer
- presentera lösningen m.h.a. adekvat vetenskaplig och teknisk terminologi både muntligt och skriftligt
- redogöra för rymdverksamheten och dess speciella villkor
Innehåll
Kursen inleds med en kort introduktion till det vetenskapliga målet för en tänkt rymdexpedition. Ekonomiska och tidsmässiga begränsningar för projektet preciseras samtidigt och kursdeltagarna ska sedan, inom dessa givna ramar, utreda förutsättningarna för den tänkta rymdexpeditionen. Den fiktiva expeditionen bygger på verkliga planer och liknar existerande, verkliga projekt inom internationella rymdorganisationer. Större delen av kursen består av projektmöten med förberedda muntliga och skriftliga inlägg av kursdeltagarna, men några genomgångar om rymdverksamhetens villkor, problem och metoder ges även som stöd för arbetet. En stor del av arbetet sker genom gruppvisa diskussioner. Deltagarna förväntas själva söka den information som behövs för att genomföra projektet. Slutredovisningen av projektet utgörs av en skriftlig rapport där varje kursdeltagare skriver en egen del. Rapporten ska vid kursens slut också presenteras för delar av det svenska rymdnäringslivet.
Undervisning
Undervisningen består av lektionsundervisning, projektmöten och redovisningar av kursdeltagarna. Muntliga redovisningar och projektmöten är moment med obligatorisk närvaro.
Examination
Betygsättning sker genom bedömning av muntliga och skriftliga presentationer. Förmåga att slutföra uppgifter inom angiven tid har betydelse för betyget.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.