Glaciologi och glaciala processer
Kursplan, Avancerad nivå, 1GE141
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 1GE141
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geovetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
120 hp inklusive Geovetenskap - planeten jorden 30 hp, Bergarter och jordarter 15 hp.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- förklara de grundläggande fysikaliska principerna inom glaciologi och glacialgeologi
- bedöma hur klimatet påverkar glaciärers massomsättning, rörelse och utbredning genom indirekta och direkta återkopplingsmekanismer.
- dra slutsatser om hur dagens ismassor i olika regioner påverkats och kommer att påverkas av klimatvariationer, och hur detta påverkar framtida havsyteförändringar
- tillämpa glaciologiska hypoteser på samspelet med geosfären och processer som formar ett glacialt landskap samt dra slutsatser om forna glaciärers och inlandsisars egenskaper ifrån glacial geomorfologi
- förklara och granska glaciologiska metoder som används i forskningen idag
Innehåll
Under kursen behandlas olika aspekter inom glaciologi och glacialgeologi såsom; glacialmekanik, glaciärers massbalans; glacialhydrologi, termodynamik och glacialmeteorologi; externa och interna återkopplingsmekanismer i samspelet mellan glaciärer och omgivande klimat; effekter av klimatvariationer och resulterande havsyteförändringar; iskärnor som klimatarkiv och klimathistoria under den senaste glacialepoken; glaciala landformer; landformsskapande processer; glaciologiska arbetsmetoder och frågeställningar.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och datorövningar. Deltagande i seminarier och datorövningar är obligatoriska.
Examination
Examinationen är uppdelad på en skriftlig tentamen 5 hp och obligatoriska moment 5 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.