Hållbar verksamhetsutveckling
Kursplan, Grundnivå, 1TG275
- Kod
- 1TG275
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
60 hp inom Industriell teknik inklusive Grundkurs i industriell ekonomi, Hållbar utveckling, CSR och livscykelanalys, Verksamhetssystem och ledning, Lean management för kvalitetsutvecklare.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera en hållbarhetsrapport med utgångspunkt i FNs hållbarhetsmål - Agenda 2030,
- upprätta en hållbarhetsrapport för en teknikintensiv organisation enligt riktlinjer från Global Reporting Initiative (GRI),
- integrera principer, arbetssätt och verktyg från kvalitetsutveckling med hållbar utveckling till ett övergripande verksamhetssystem för hållbar verksamhetsutveckling genom att tillämpa processbaserade systemmodeller,
- upprätta processbaserade mätsystem för hållbar verksamhetsutveckling i teknikintensiva processer,
- redogöra för hur växthusgaser rapporteras samt vilka ekonomiska och politiska styrmedel som påverkar dessa,
- beskriva hur ramverket för strategisk hållbar utveckling - Framework for Strategic Sustainable Development (FSSD) och Backcasting kan tillämpas för hållbar industriell verksamhetsutvecklingutveckling.
Innehåll
Hållbarhetsredovisning; innehåll och upprättande. Hållbar verksamhetsutveckling med miljödimension, ekonomisk dimension och social dimension. Principer, arbetssätt och verktyg från området kvalitetsutveckling, såsom kundfokus, processfokus, ständig förbättring och processledning. FNs hållbarhetsmål. Mätsystem för hållbarhet. Global Reporting Initiative (GRI) guidelines - G4. Koldioxidrapportering. Ramverk för strategisk hållbar utveckling (FSSD).
Undervisning
Föreläsningar, övningar, seminarier och grupparbeten.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter (2 hp), muntliga redovisningar (2 hp) och aktivt deltagande på seminarier (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.