Introduktionskurs i programmering i Python och R inom biovetenskap
Kursplan, Grundnivå, 3FB221
- Kod
- 3FB221
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Farmaceutisk vetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 25 april 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för farmaci
Behörighetskrav
För studenter inom:
-Masterprogram i läkemedelsmodellering: antagen och följt tidigare kurser inom programmet
-Övrig utbildning: 120 hp inom teknik, naturvetenskap eller farmaci
Mål
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- Redogöra för och använda grundläggande programmeringsprinciper
- Konstruera och exekvera grundläggande Pythonprogram och R-program
- Utveckla och implementera grundläggande algorithmer i Python och R
- Använda externa Pythonbibliotek och R-paket
- Använd R för statistiska beräkningar
- Visualisera data och resultat av statistiska beräkningar med hjälp av olika grafiska R-paket
Innehåll
Kursen är uppdelad i två delar. Under de första två veckorna ligger fokus på Pythonprogrammering och de resterande tre veckorna ligger fokus på R-programmering.
Pythondelen av kursen ger en generell introduktion till programmering där studenten introduceras till programmeringskoncept och får praktisera dessa med hjälp av programmeringsspråket Python. Fokus ligger på att etablera ett datorbaserat tankesätt och studenten får lära sig och praktisera att skriva små program för att lösa praktiska problem. Kursen involverar också en del där studenten får lära sig att använda programmeringskod skriven av andra programmerare i sina egna program.
I R-delen av kursen kommer undervisningen att fokusera på att ge studenten de verktyg som behövs för dataanalys, specifikt för stora dataset. Studenten kommer lära sig att dela upp stora dataset i mindre, mer hanterbara delar och använda kvalitativa och kvantitativa redskap för att summera och visualisera den information som datasetet innehåller. Förmågan att kommunicera resultat kommer att betonas. Olika dataset kommer användas i de olika uppgifterna under kursen gång för att exponera studenten för olika typer av data. Kursen omfattar praktiska uppgifter såsom att läsa in data i R, använda R-paket, skriva egna R-funktioner, felsökning och hur man organiserar och kommenterar R-kod. Uppgifterna kommer även att omfatta statistisk dataanalys.
Undervisning
Undervisningen kommer att ske som föreläsningar, datorlaborationer och projektarbete.
Projektarbete är obligatoriska uppgifter som ska lösas och examineras individuellt.
Examination
Skriftligt prov sker i slutet av kursen. För godkänd kurs krävs, förutom godkänt skriftligt prov ( 0,5 hp), godkänt resultat på projektarbete för Python (3 hp) och R (4 hp) samt godkänt på obligatoriska moment. Möjlighet att komplettera icke godkända obligatoriska moment kan beredas tidigast vid nästa kurstillfälle och endast i mån av plats.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t. ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Ersätter och motsvarar 3FB617.