Toxikologi, läkemedelsmetabolism och säkerhetsvärdering
Kursplan, Grundnivå, 3FX300
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FX300
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Farmaceutisk biovetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 25 april 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för farmaceutisk biovetenskap
Allmänt
Ersätter och motsvarar tidigare kurs 3FX116 Toxikologi, läkemedelsmetabolism och säkerhetsvärdering. 1,5 högskolepoäng motsvarar 1 poäng enligt tidigare studieordning.
Behörighetskrav
Inom programmet gäller generella regler fastställda av farmaceutiska grundutbildningskommittén (se utbildningsplanen).
Mål
Efter kursen skall studenterna kunna redogöra för toxikologiska grundbegrepp, beskriva olika typer av toxikologiska effekter som registreras i prekliniska toxicitetsstudier, och ange metabolismens betydelse för ett läkemedels farmakokinetik, farmakodynamik och toxicitet. Efter kursen skall studenterna även utifrån en grundläggande kunskap i toxikologi kunna förklara de allmänna principerna för säkerhetsvärdering av läkemedel.
Innehåll
Undervisningen i grundläggande toxikologi och basal läkemedelsmetabolism omfattar följande avsnitt: Toxikologiska grundbegrepp och principer; fas I och II metabolism; biotransformationens betydelse för biotillgänglighet, farmakokinetik och individuell känslighet för läkemedel; metabolismberoende läkemedelsbiverkningar; mekanismer för läkemedels och andra kemiska substansers verkan i större organsystem; kemisk carcinogenes; embryotoxicitet och toxikologisk riskbedömning/säkerhetsvärdering.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar.
Examination
Prov sker i slutet av kursen. För godkänd kurs krävs godkänt prov (provkod). Möjlighet att komplettera icke godkända obligatoriska moment kan beredas tidigast vid nästa kurstillfälle och endast i mån av plats.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.