Dialektforskning
Kursplan, Avancerad nivå, 5SV112
- Kod
- 5SV112
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Svenska A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 10 september 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen med ett språkvetenskapligt ämne som huvudområde inklusive Svenskan i tid och rum 7,5 hp, eller Språklig kontrast och kontinuitet i Norden 7,5 hp, eller Svenskans variation 7,5 hp, eller motsvarande kurs. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
- redogöra för dialektologins utveckling i ett teoretiskt och vetenskapshistoriskt perspektiv
- redogöra för och förklara centrala teorier, begrepp och metoder inom forskningsområdet
- redogöra för och förklara dialektutjämning
- analysera exempel på äldre dialektmaterial och dialektinspelningar
- kritiskt diskutera och värdera dialektmaterial i ett jämställdhets- och genusperspektiv
- diskutera dialektbegreppet.
Innehåll
Kursen behandlar såväl traditionell som modernare dialektforskning. Dialektbegreppet diskuteras likdom dialekternas förändring och förhållande till standardspråket främst utifrån ett sociodialektologiskt perspektiv. I kursen ingår praktiskt arbete som att lyssna på och analysera dialektinspelningar liksom en mindre forskningsuppgift på äldre dialektmaterial.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarieövningar. Obligatoriska moment kan förekomma.
Examination
Fullgörande av individuella och/eller gruppuppgifter under kursens gång och skriftligt eller muntligt prov vid kursens slut. Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd.
För student som ej godkänns i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första.
En student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment läses inom annan kurs som ingår i examen.