Tidigmoderna imperier i globalt perspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 5HA809
- Kod
- 5HA809
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Historia A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 11 september 2019
- Ansvarig institution
- Historiska institutionen
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- redogöra för orsakerna bakom de i kursen behandlade tidigmoderna imperiernas geografiska utbredning vid olika tidpunkter
- beskriva, jämföra och använda några vedertagna teoretiska perspektiv vid studiet av tidigmoderna imperier
- definiera och förklara de tidigmoderna imperiernas bestående betydelse för den moderna världen
- använda några av de tillgängliga källorna som finns för att studera tidigmoderna imperier
- definiera och genomföra en forskningsuppgift relaterad till kursens innehåll och litteratur och presentera resultatet på ett koncist och begripligt sätt
Innehåll
Under perioden 1500 till 1800 ändrade ett antal nya imperier i Västeuropa, Mellanöstern och Asien fundamentalt det sociala, politiska, ekonomiska, militära och kulturella landskapet i världen. Med flera av dessa riken som utgångspunkt behandlar kursen imperiers uppgång och fall och i synnerhet på olika imperiers "tekniker" (t.ex. kartografi, navigering och användandet av krut) och på viktiga organisationer såsom monarkier och monopolitiska handelskompanier. Kursen behandlar den ideologiska legitimeringen av imperiebyggandet, relationen mellan nationsbyggande och imperier, internationell handel samt hur och varför den ekonomiska och politiska maktbalansen mellan dessa imperier förändrades över tid. Kursen kastar även ljus över imperiernas betydelse för deras hemländer och de länder och områden som erövrades eller utsattes för erövringsförsök.
Undervisning
Undervisningen består av seminarier.
Examination
Studenternas examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter. De studenter som inte fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att senast vid terminens slut komplettera dessa. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.