Levnadsvanor, psykologiska aspekter och livskvalitet vid hjärtsjukdom
Kursplan, Avancerad nivå, 3ME098
- Kod
- 3ME098
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 12 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning mot hjärtsjukvård och utgörs av teoretiska studier.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara och identifiera levnadsvanors och riskfaktorers betydelse för insjuknande i hjärt- och kärlsjukdomar, samt bedöma allvarlighetsgraden av dessa
2. identifiera, analysera och självständigt bedöma patienters och närståendes behov av råd, vägledning och stöd i det sekundärpreventiva arbetet, samt planera och utvärdera den fortsatta vården
3. självständigt kunna utforma personcentrerad omvårdnad i det preventiva arbetet
4. värdera och kritiskt granska olika arbetssätt inom prevention i relation till riktlinjer, vetenskap och beprövad erfarenhet.
Innehåll
VÅRDVETENSKAP
- levnadsvanor
- riskfaktorer
- metabola syndromet
- övrig sekundärprevention
- personcentrerad vård och motiverande samtalsteknik
- psykologiska aspekter i samband med hjärtsjukdom
- livskvalitet vid hjärtsjukdom
Undervisning
ARBETSFORMER
Undervisningen omfattar föreläsningar, grupparbeten, individuella arbeten, seminarier samt webbaserad undervisning.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda gruppträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och/eller muntlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga och muntliga redovisningar såväl individuellt som i grupp. I examinationen ingår också bedömning av aktivt deltagande med bidragande av kunskap.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.